خودارزیابی عملکرد بیمارستانها بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM

180,000 ریال

دانلود رایگان بخشی از فایل نمونه


    مشخصات کلی

  • کد 51007
  • فرمت فایل word
  • تعداد صفحات سمینار یا فصل دوم 48
  • حق ترجمه و تالیف سایت خانه مقالات ISI ایران
  • صاحب اثر علی نصیری

چکیده فارسی

ضرورت و اهمیت وجود نظام ارزیابی عملکرد در هر سازمان به اندازه ای است که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان اعم از ارزیابی در استفاده از منابع و امکانات ، اهداف ، استراتژی و ... به عنوان یکی از علائم بیماری های سازمان محسوب می شود.از این رو هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیتهای خود ، به ویژه درمحیط های پیچیده و پویا نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد.(سجادی وهمکاران ، 1387 ،228 )                 

 امروزه همگام با پیشرفت در سایر صنایع خدماتی ، انتظار بیماران از ارائه کنندگان درمورد کیفیت خدمات بهداشتی درمانی بیشتر شده است. ازطرفی هزینه فزآینده و ناکارآمدی نیز نگرانی مهمی برای تأمین کنندگان مالی در بخش بهداشت ودرمان است . درنتیجه بهبود رویکرد های موجود برای مدیریت مؤثر خدمات بهداشتی درمانی قوت گرفته است. (ملکی و ایزدی ،64،1387)

  درگذشته عملکرد سازمانهای بهداشتی درمانی از طریق شاخصهای درمانی ارزیابی می شد و کیفیت خدمات تنها با دانش فنی کارکنان حرفه ای پزشکی و پرستاری تضمین می گشت ولی امروزه سازمانهای بهداشتی درمانی سازمانهای پیچیده ای هستند که نیاز به حمایت قوی مدیریت درزمینه ارزیابی عملکرد دارند.( مژده کاروهمكاران ،24،1388)

  مدیریت کیفیت دربخش بهداشت و درمان به نحوه قابل توجهی رشد کرده است . برخی از علل تحول فوق عبارتنداز : پیچیدگی زیاد سیستم ها و مؤسسات بهداشتی درمانی، اهمیت کارایی و اثربخشی ،فشار برهزینه ها ، فرآیند تخصص گرایی و تقویت موقعیت مشتری. (براتی مارنانی ، 15،1383)

  علاوه برعوامل فوق درپژوهش بانک جهانی به پنج دلیل اساسی ومنطقی برای توجه عملکرد در بخش بهداشت و درمان و بهبود کیفیت اشاره شده که عبارتنداز : رضایت مشتری وحفظ آنها، دسترسی عادلانه به مراقبتهای بهداشتی ، کارآیی واثر بخشی ارائه مراقبتهای بهداشتی و درمانی ، ازبین بردن تفاوتهای موجود درفرآیند ارائه خدمات و پرهزینه بودن مراقبتهای بهداشتی و درمانی ،همه این موارد حساسیت و ضرورت ارزیابی عملکرد را در یک قالب اصولی ونظام مند می طلبد تاعلاوه بر پاسخگویی به مشکلات بیمارستانها ،کیفیت را برای آنها به ارمغان بیاورد.(مژده کاروهمكاران ،25،1388)

  تاکنون انواع مختلفی از مدلهای تعالی سازمانی معرفی و استفاده شده اند که همگی آنها، براساس عناصر و ارزشهای مدیریت کیفیت فراگیر [1]شکل گرفته و جهت گیری یکسانی دارند. درمیان این مدلها،مدل دمنیگ[2]، مدل تعالی عملکرد مالکوم بالدریج [3]ومدل تعالی عملکرد اروپایی EFQM[4]  سه تا از شناخته شده ترین مدلهای تعالی سازمان هستند وبیشترین کاربرد را در ارزیابی عملکرد سازمانها دارند.( سجادی وهمکاران ،228،1387)

درسطح سازمانی تعداد فزآینده ای از مؤسسات ، خود ارزیابی را به عنوان رویکرد بهبود مستمر و اندازه گیری عملکردِ جاری سازمان در قالب یک الگو که نشانگر موقعیت «برتری سازمانی»است اتخاذ کرده اند . برقراری مجموعه جامعی ازمعیارها برای ارزیابی متقاضیان ، مجموعه یکدستی از استاندارد ها ارائه کرده است که می توانند عملکرد کیفی خود را  پایش وارزیابی کنند. یکی ازبهترین فعالیتها درکنار بهبود مستمر، خودارزیابی [5]براساس الگوی برتری است که به شناسایی فرصتها و زمینه های بهبود در سراسر سازمان کمک ورویکرد کل نگری برای بهبود مستمر ارائه می کند.(نبی لو،1383)

  به کارگیری مدل EFQM پیش فرضی عالی برای ارائه مدیریت جامع کیفیت در بیمارستان است چرا که این مدل جامع ترین مدلِ حاویِ محتوای ارزیابی کیفیت حرفه است به طوری که دیگر مدلهای گواهی کیفیت مانندJCIA   ، SOI و KTQبر پایه آن نهاده شده اند . نه تنها این مدل ابزاری تشخیصی برای ارزیابی وضعیت حال حاضر کیفیت یک حرفه است بلکه نشان دهنده وجود تعهد در ارتقاء پایدار درجهت ارائه کیفیت بیشتر نیز می باشد .(گرونه و گارسیا،110،1388)

  الگوهای برتری در بخش بهداشت درمان برای اهداف مختلفی به کارمی روند مثلاً الگوی اروپا به سه منظور مورد استفاده قرار می گیرد : به عنوان مرجعی برای مدیریت کیفیت درسازمان ،به عنوان ابزاری برای ارزیابی و برای کسب جوایز کیفیت که سازمانهای بهداشتی و درمانی از آن بیشتر به عنوان ابزاری برای ارزیابی استفاده می کنند. (نبی لو ،1383)   

  بهترین مدلها برای ارزیابی عملکرد بیمارستانها عبارتند از : مدل تعالی سازمانی آمریکا (بالدریج)و مدل تعالی سازمانی (EFQM ). با وجود این که هر دو مدل مبتنی بر ارکان و ارزشهای مدیریت کیفیت جامع استوارند و تا حدود زیادی دارای کارکرد مشابه هستند اما مدل تعالی  EFQMنسبت به مدل تعالی بالدریج دربیمارستانهای ایران اثربخش ترومطلوبترشناخته شد. 

 

چکیده لاتین

این فایل پایان نامه لاتین مدیریت نبوده و به عنوان یک فایل آماده ادبیات تحقیق و مناسب فصل دوم پایان نامه های مدیریت می باشد .

 

فایل به گونه ای طراحی شده است که اگر موضوع تحقیق و پژوهش شما در رابطه با موضوع فایل می باشد می توانید از فایل مذکور به راحتی در ادبیات تحقیق مقالات و یا پایان نامه های خود استفاده کنید  در فایل فهرست نویسی و منابع به صورت کامل ارایه شده است .شایان ذکر است این فایل پایان نامه نبوده و فقط ادبیات تحقیق موضوع پژوهش را پوشش خواهد داد .


توصیه می شود حتما قبل از خریداری فایل بخش رایگان را دانلود و فهرست موضوعی و منابع را مشاهده فرمایید .

لطفا متن زیرا به دقت بخوانید سپس اقدام به خرید نمایید:

  • روی دکمه افزودن به سبد خرید کلیک و چند ثانیه تحمل فرمایید تا محصول به سبد خرید شما افزوده گردد و پس از ورود به صفحه سبد خرید تعداد اضافه شده به سبد خرید را کنترل نمایید تا اشتباها دوبار فایل مورد نظر به حساب شما لحاظ نشده باشد در صورت اضافه شدن بیش از یکبار فایل لطفا با کمک فلش هایی که به سمت بالا و یا پایین است مقدار آن را اصلاح فرمایید.
  •  در صفحه سبد سفارش حتما یک ایمیل معتبر و پسورد دلخواه وارد نمایید تا گزینه پرداخت بانکی برای شما نمایان شود شایان ذکر است پس از پرداخت آنلاین فایل قابل دانلود بوده و بلافاصله به صورت اتوماتیک لینک دانلود برای ایمیل شما ارسال خواهد شد .
  • شایان ذکر است استفاده از خدمات و خرید فایل از سایت خانه مقالات ایران به منزله پذیرش قوانین و مقررات حاکم برسایت از طرف شما می باشد در صورتیکه هنوز قوانین را مطالعه نکرده اید لطفا ابتدا مطالعه نموده و سپس خرید نمایید.

free webpage hit counter