شناسایی عوامل موثر بر افزایش فروش فرش با استفاده ازعوامل آمیخته بازاریابی

220,000 ریال

دانلود رایگان بخشی از فایل نمونه


    مشخصات کلی

  • کد 52004
  • فرمت فایل word
  • تعداد صفحات سمینار یا فصل دوم 71
  • حق ترجمه و تالیف سایت خانه مقالات ISI ایران
  • صاحب اثر علی نصیری

چکیده فارسی

      فرش درختي كهن، كه ريشه در ژرفاي خاك كوير و شاخه تا بلنداي البرز و سايه بر سر مردمي دارد كه پيوند خود را با آن، نه بريده و نه كاسته‌اند، مردمي كه بر روي فرش دنيا مي‌آيند، بر روي آن زندگي مي‌كنند و اساس خانواده خود بر آن پي مي‌ريزند و اين واقعيتي است كه فرش را چه به صورت كهنه فرش مندرس و چه به صورت فرش‌هاي گرانبها و زربفت در زندگي مقام ايرانيان مي‌توان يافت.

      اما، مسأله‌اي امروز فرش، مسأله بودن يا نبودن است. مسأله تلاش براي بقاء و حضور در شرايطي است كه ظاهراً به دليل هجوم انواع مسائل كاذب و سياسي، ماهيت آن در پرده‌اي از بي‌توجهي و بي‌علاقه‌گي پوشيده شده است.

      صنعت فرش دستباف  امروزه  در سخت‌ترين و بحراني‌ترين شرايط زيست خود قرار دارد. هرچند فرش همواره در شرايط سخت اجتماعي و سياسي و حتي به هنگام هجوم بيگانگان توانسته است به خاطر ويژگي‌هاي خاص توليد و به اتكاء حميت و علاقه اكثريت عظيم مردم روستا و شهرنشين به حيات خود ادامه دهد، ولي امروزه مسأله اندكي متفاوت است، خطرات متعددي اعم از مسائل داخلي ناشي از تورم، يا عدم تطبيق قوانين مسلم شده كار و توليد بر اين حرفه، يا توطئه‌ها و برنامه‌هاي حساب شده استعمارگران خارجي در امحاء صنايع بومي و سنتي در كشورهاي جهان سوم، به قصد تسلط و نفوذ بر بازارهاي آنها، اين حرفه را در خطري جدي قرار داده و چنانچه راهي براي حفظ و تداوم توليد آن انديشيده نشود، بسيار پيش از آن چه تصور شود، در غم از دست دادن زيباترين و بارزش‌ترين هنر و توليد ملي خود به سوگ خواهيم نشست.

 

 

 

2-1-1-  تاريخچه فرش دستباف 

      سابقه فرش را در جهان مي‌توان به آغاز تمدن در جوامع بشري مربوط دانست. يعني از آن زمان كه انسان دانست روي زمين سرد و پر از خار و حشره نمي‌تواند زندگي كند و شروع به استفاده از پوست و سپس پشم‌هاي درهم شده جانوران اطراف محيط زيست خود كرد. انواع اوليه فرش، بي‌ترديد كيفيتي شبيه به نمد و يا توليدات ابتدائي نساجي داشته است (صوراسرافیل، 12:1368).

      تاريخ فرش با تاريخ خود انسان عجين است. بشر اوليه در طي قرنها به روش درهم تنيدن الياف گياهي و پوست درختان و نتيجتاً صنايعي نظير سبدبافي آشنا شده بود و با بهره‌گيري از پشم حيواناتي كه قابليت زيست در جوامع اوليه را داشتند، مي‌توانست زيراندازهايي نه‌چندان نرم را توليد كند. زنان ازجمله كساني بودند كه از ابتدا در اين فن سعي وافر داشتند و به هنگامي كه ديگر افراد به شكار حيوانات مي‌پرداختند، به بافت سبدها و دست‌بافتها و روپوش حيوانات و كيسه حمل مواد مبادرت مي‌ورزيدند. حفاري‌هاي باستان‌شناسي نشان مي‌دهد كه استفاده از بورياهاي بافته شده از ني‌هاي منطقه بين‌النهرين از هزاره چهارم و پنجم متداول بوده است و بافت گليم تا سده‌ي پانزدهم قبل از ميلاد به مرحله بالايي از تكامل رسيده است.

      در هنر و صنعت قالي‌بافي از زمانهاي دور تا به امروز تغييرات و ابداعات زيادي بوجود آمده است. اين هنر بزرگ و صنعت اصيل پيوسته در بستر مواج زمان رو به كمال به حيات پربار خود ادامه داده و مشاهده مي‌شود كه هراندازه مطالعه آثار تاريخي و گزارشات، نوشته‌جات متخصصين، كارشناسان جهت ريشه‌يابي زماني اين هنر ادامه مي‌يابد به همين ميزان تاريخ پيدايش واقعي قالي‌بافي به عمق تاريكي‌هاي زمان، بيشتر فرو مي‌رود (دانشگر، 7:1376).

      پژوهشگران اروپايي در گذشته در اثر تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده بودند كه تمدن‌هاي باستاني مصر و آشور گهواره فرش‌بافي جهان بوده‌اند. در فصل 26 كتاب هجرت مهاجرت بني‌اسرائيل از مصر، حضرت موسي از چگونگي آرايش داخل خيمه‌ها و استفاده از قالي سخن مي‌راند. بر روي ستون يابود سياه‌رنگ شلمانصر دوم آشوري، كه در سده‌ي نهم قبل از ميلاد، پادشاه يهوديه را شكست داد، در ميان هدايايي كه توسط ياخوا، پسر خمري به شلمانصر تقديم مي‌شود، دو فرش بزرگ ديده مي‌شود كه ريشه‌هاي بلند آنها از دو سوي ميله‌يي كه دو برده آن را بر دوش مي‌كشند، آويخته است (غفوری، 1:1383).

      در سال 1328 شمسي (1947 ميلادي) «پروفسور ردنكو » قطعه گره‌داري را كه در اصل به عنوان پوشش اسب به كار مي‌رفته است، در قبرهاي مستور از يخ چادرنشينان صحراگرد در محلي به نام «پازيريك» واقع در هشتاد كيلومتري مرز مغولستان در ميان كوه‌هاي آلتائي كشف مي‌نمايد. اين فرش كه قدمت آن به 2500 سال قبل مي‌رسد در اندازه‌هاي 83/1×2 متر و با 3600 گره در دسي‌متر مربع است (رودنکو، 1970: 304-298).

      رنگ فرش سرخ تيره، قهوه‌اي و نارنجي و نوعي سبز مايل به آبي است كه امروزه به رنگ پازيريك معروف است. رنگهاي مصرفي در فرش از انواع رنگهاي گياهي يا حيواني است.

      طرح زمينه آن شامل گل‌هاي چهارپر آشوري مي‌باشد و پس از يك حاشيه كه از گل‌هاي تقريباً چهارگوش تشكيل شده است، يك رديف از سواران ايراني به چشم مي‌خورد و طرح سواران و كلاه مخصوص آنها اصالت ايراني آن را نشان مي‌دهد و نقوش آن با اشكال متداول در دوران هخامنشي و نقوش تخت جمشيد مشابهت دارد. در انتهاي حواشي فرش، جانوران بالدار افسانه‌اي ديده مي‌شود. طرح و گره اين فرش نشان‌دهنده آن است كه اين فرش اولين تجربه بافندگان آن نبوده بلكه نمودار سالها تجربه و كمال تدريجي اين هنر مي‌باشد (نوری، 1385: 10-9).

      درباره سابقه تاريخي اين فرش بااهميت كه در موزه «آرميتاژ لينينگراد» نگهداري مي‌شود، پروفسور ردنكو معتقد است كه در زمان مادها يا پات‌هاي قديمي بافته شده است. بنابر نظريه يكي از پژوهشگران معروف به نام «ديماند»  در فرش پازيريك تركيبي از طرح‌هاي آشوري و هخامنشي و سكائي بكار رفته است، او نيز مانند ردنكو عقيده دارد كه مبدأ اين فرش از ايران است.

      پروفسور ردنكو در ادامه كاوش‌هاي باستان‌شناسي خود چندي بعد تخته فرش ديگري را با بافت ظريف‌تر در فاصله يكصدو هشتاد كيلومتري پازيريك در محلي به نام «باسادار»  كشف نمود. در اين جا بايد يادآور شد كه قبل از كشفيات ردنكو يكي ديگر از باستان‌شناسان روسي به نام «كوزلف» در ناحيه‌اي به نام «نوئين‌اولا»  واقع در سيبري موفق به يافتن تكه‌هايي از يك فرش ضخيم بافت گرديده بود كه تاريخ بافت آن را بعد از فرش پازيريك دانسته و آن را به بافنده‌هاي دوره هخامنشي منتسب نموده‌اند.

      قرائن تاريخي تأييدكننده اين نكته است كه قالي‌بافي در زمان ساسانيان رونق داشته است و در ارتباط با اين مطلب سالنامه چيني «سوئي‌سو»  مربوط به سال‌هاي 590 تا 617 ميلادي يعني اندكي پيش از انقراض سلسله ساساني در ميان كالاهاي ايراني از قالي نام مي‌برد.

      در تأييد مجدد وجود قالي‌بافي در اين دوره به فرش معروف «بهارخسرو» اشاراتي داريم. ابوجعفر محمدجرير طبري در «تاريخ طبري» (321-225 هجري قمري) نيز به شرحي كه مي‌آوريم، درباره اين قالي اظهارنظر كرده است كه «... يك قالي بسيار عالي كارايران موسوم به بهارخسرو در قصر تيسفون به طول 450 قدم و عرض 90 قدم موجود بوده است...». وجه تسميه اين قالي زربفت و گران‌بها به آن جهت است كه نقشه آن نمايانگر باغي آراسته با گل‌ها و پرندگان و جوي‌هاي آب روان بوده است. اين فرش زيبا و نفيس به روايتي به هنگامي كه خسرو پرويز پادشاه ساساني مغلوب «هراكليوس» امپراطور رم گرديد به دست سپاهيان غالب افتاد و به گفته‌اي ديگر، اين همان فرش معروف «بهارستان» است كه شكست يزدگرد سوم آخرين پادشاه ساساني سپاهيان عرب آن را به غنيمت بردند (نصیری، 2:1382).

      تاريخ قالي تركمن انعكاسي از تاريخ اين قوم است. همچنان‌كه در مورد تاريخ هيچ قبيله‌اي نمي‌توان با اطمينان سخن گفت، بيان تاريخ قالي تركمن نيز خالي از اشكال نيست الگوي كلي قالي تركمن نشان از تحولات شديد ندارد، زيرا نقش‌هاي تكراري باقي مانده است. اين نقش‌ها در ايران بيش از ششصد سال سابقه دارند و در بسياري از مينياتورهاي قرن هفتم هجري به بعد منعكس شده‌اند. از آنجا كه كهن‌ترين قالي بدست آمده‌ي جهان نيز داراي نقش‌هاي تكراري است بايد پذيرفت كه نقش‌هاي تركمني در يك مرحله‌ي ابتدايي باقي مانده‌اند.

      لازم به يادآوري است كه در مورد شناخت قدمت تاريخي بافت فرش در بين تركمن‌ها تحقيقات جامعي به عمل نيامده است. اما با توجه به دامدار بودن تركمن‌ها و زندگي عشايري در گذشته قدمت آن به قبل از ميلاد مي‌رسد. كشف قالي پازيريك دليل اين مدعا است كه هنر قالي‌‌بافي در ايران با فرهنگ و آداب و رسوم ايران پيوستگي دارد و با زندگي مردم پيوند عاطفي داشته و اين موضوع علت دوام و بقاي آن بوده است (آرخی، 30:1376).

2-1-2- تعریف فرش دستباف 

      فرش واژه‌اي است عربي، كه در لغت به معني گستردن و گستردگي است. قالي، قاليچه، و امثال آنها كه روي زمين بگسترانند. فرش از تار و پود به هم بافته پرزدار تشکیل می‌شود و چنانچه فرش بدون دخالت ماشین یعنی با دست بافته شود به آن «فرش دستباف» می‌گویند. قالي مأخذ از كلمه تركي قالين مي‌باشد و به معني فرش بزرگ پرزدار كه با نخ و پشم به رنگ‌ها و نقوش مختلف مي‌باشد و قالي كوچك را قاليچه گويند.

      در نوشته‌هاي بازمانده از زبان پهلوي براي قالي‌ نفيس واژه‌ي «بُپ» يا «بوپ» و براي فرش و نمد واژه‌ي «نمت» و براي فرش، جامه و بستر واژه‌ي «ويسترگ» آمده است، كه واژه‌ي اخير از «ويسترتن»  به معني گستردن مي‌آيد. در لغت‌نامه دهخدا نيز واژه «بوپ» به معناي فرش، بساط خانه و ... است كه به آن «انبوب» نيز مي‌گويند.

2-1-3- ویژگیهای فرش دستباف 

      فرش دستباف دارای ویژگیهای متعددی می‌باشد که عمده‌ترین ویژگیهای آنها عبارتند از:

- انجام قسمتی ازمراحل اساسی تولید توسط دست و ابزارهای و وسایل دستی

- حضور مؤثر و خلاق انسان در تولید و شکل بخشیدن به محصولات ساخته شده و امکان ایجاد تنوع و پیاده کردن طرحهای مختلف در مرحله تولید

- تأمین قسمت عمده مواد اولیه مصرفی از صنایع داخلی

-داشتن بار فرهنگی (استفاده از طرحهای اصیل، بومی، سنتی)

- عدم نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین در مقایسه با صنایع دیگر

- دارا بودن ارزش افزوده بالا در مقایسه با صنایع دیگر

- قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف مبتنی برشرایط و امکانات بومی 

 - قابلیت انتقال تجربیات و رموز و فنون تولیدی به صورت سینه به سینه و همچنین روش استاد شاگردی (صاحبی،1374: 8-7).

 

چکیده لاتین

این فایل پایان نامه لاتین مدیریت نبوده و به عنوان یک فایل آماده ادبیات تحقیق و مناسب فصل دوم پایان نامه های مدیریت می باشد .

 

فایل به گونه ای طراحی شده است که اگر موضوع تحقیق و پژوهش شما در رابطه با موضوع فایل می باشد می توانید از فایل مذکور به راحتی در ادبیات تحقیق مقالات و یا پایان نامه های خود استفاده کنید  در فایل فهرست نویسی و منابع به صورت کامل ارایه شده است .شایان ذکر است این فایل پایان نامه نبوده و فقط ادبیات تحقیق موضوع پژوهش را پوشش خواهد داد .


توصیه می شود حتما قبل از خریداری فایل بخش رایگان را دانلود و فهرست موضوعی و منابع را مشاهده فرمایید .

لطفا متن زیرا به دقت بخوانید سپس اقدام به خرید نمایید:

  • روی دکمه افزودن به سبد خرید کلیک و چند ثانیه تحمل فرمایید تا محصول به سبد خرید شما افزوده گردد و پس از ورود به صفحه سبد خرید تعداد اضافه شده به سبد خرید را کنترل نمایید تا اشتباها دوبار فایل مورد نظر به حساب شما لحاظ نشده باشد در صورت اضافه شدن بیش از یکبار فایل لطفا با کمک فلش هایی که به سمت بالا و یا پایین است مقدار آن را اصلاح فرمایید.
  •  در صفحه سبد سفارش حتما یک ایمیل معتبر و پسورد دلخواه وارد نمایید تا گزینه پرداخت بانکی برای شما نمایان شود شایان ذکر است پس از پرداخت آنلاین فایل قابل دانلود بوده و بلافاصله به صورت اتوماتیک لینک دانلود برای ایمیل شما ارسال خواهد شد .
  • شایان ذکر است استفاده از خدمات و خرید فایل از سایت خانه مقالات ایران به منزله پذیرش قوانین و مقررات حاکم برسایت از طرف شما می باشد در صورتیکه هنوز قوانین را مطالعه نکرده اید لطفا ابتدا مطالعه نموده و سپس خرید نمایید.

free webpage hit counter