شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی های صادراتی

150,000 ریال

دانلود رایگان بخشی از فایل نمونه


    مشخصات کلی

  • کد 52007
  • فرمت فایل word
  • تعداد صفحات سمینار یا فصل دوم 52
  • حق ترجمه و تالیف سایت خانه مقالات ISI ایران
  • صاحب اثر علی نصیری

چکیده فارسی

زمانی که یک سازمان برای ورود به بازارهای خارجی و مشارکت در تجارت خارجی تصمیم می گیرد، گزینه های متنوعی برای ورود پیش رو دارد. این گزینه ها دارای هزینه، ریسک و درجه کنترل متفاوتی هستند. ساده ترین استراتژی ورود صادرات با استفاده از روش های مستقیم یا روش های غیر مستقیم مانند نمایندگی.

 هم چنین اهمیت روز افزون تجارت خارجی در رشد وتوسعه اقتصادی کشورها به حدی است که بعضی از اقتصاد دانان از آن به عنوان موتور توسعه ورشد اقتصادی یاد می کنند.به عقیده این گروه از اقتصاددانان ،رشد صادرات ، بالاخص صادرات مواد غذایی کشورها حداقل از دوطریق می تواند به توسعه ورشد اقتصادی آنها مدد برساند.افزایش صادرات اثر مستقیم بر درآمدهای ارزی کشورها داشته واز این طریق با تامین منابع ارزی کشورها امکان سرمایه گذاری های لازم جهت قرار گرفتن اقتصاد در مسیر رشد وتوسعه را فراهم می سازد.از طرف دیگر توسعه صادرات امکان استفاده از امکانات بازارهای جهانی برای رشد تولیدات داخلی را مهیا کرده واز این طریق واحدها وبنگاههای تولیدی را قادر می سازد تا از محدودیت های بازار داخلی رهایی یافته وبا توسعه مقیاس تولید به منظور صادرات بیشتر به بازارهای خارجی علاوه بر کسب درآمدهای ارزی از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید نیز بهره کافی ببرند. ( گوهریان، ۱۳۸۴). با توجه به نقش صادرات در توسعه اقتصادی کشور، توجه به صادرات وجایگزینی واردات ضروری است. 

پژوهش های اندکی در مورد استراتژی های صادراتی انجام شده است به طور دقیق تر اینکه شرکت ها برای ورود به بازارهای صادراتی، چه روش ها و گزینه هایی (با توجه به عوامل مختلف) پیش رو دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است. این تحقیق به بررسی عواملی که در انتخاب استراتژی های صادراتی تأثیر گذارند، می پردازد.

 جهانی شدن امروزه یکی از مهمترین دغدغه¬های شرکت¬ها بوده و آن¬ها به دنبال بازارهایی برای محصولات خود، فراتر از مرزهای جغرافیایی می¬گردند. قواعد بازی در این زمینه طی سالیان دراز روابط بازرگانی میان کشورهای خارجی، به تدریج شکل گرفته و بازیگران جدید ناگزیر از پذیرفتن این قوانین هستند به گونه¬ای که امروزه شناسایی این قواعد و رویه¬ها و نیز روابط بین پدیده¬ها در بازرگانی بین الملل اهمیت ویژه¬ای یافته است. یکی از مسائل مهم در زمینه فعالیت در بازارهای خارجی انتخاب بازارهای خارجی و در ادامه انتخاب روش ورود به این بازارهاست. شرکت ها بیش از پیش به اهمیت این موضوع پی می برند که برای موفقیت در این رقابت نفس¬گیر، باید به مکان درست، از راه درست و در زمان درست وارد شوند (حقیقی خواه، 1388). 

انتخاب روش ورود يكي از مهم ترين و بحراني ترين تصميمات استراتژيك براي شركت هايي است كه به، دنبال توسعه و گسترش جهاني اند. ورود به بازار، يك تصميم سازماني است كه به شركت كمك مي كند محصولات و خدمات خود را وارد بازارهای خارجی کند. یکی از دلایلی که بسیاری از شرکت ها در فرایند توسعه بین المللی شکست می خورند این است که تصمیم گیری مربوط به انتخاب استراتژی و روش ورود به بازارهای بین المللی شان ضعیف است. اگر شرکتی روش ضعیفی برای ورود به بازارهای بین المللی در مر حله اولیه توسعه بین المللی برگزیند، در آینده تهدیدی برای آینده ¬ورود بازارهای بین المللی است. به هر حال یک روش درست برای ورود به بازارهای بین المللی وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان یک انتخاب مناسب دانست (چوداری ،2010).

در بین روش¬های مختلف ورود، صادرات همواره بهترین وسیله برای شروع فعالیت¬های بازاریابی در خارج از کشور بوده است. کشورهای مختلف، شرکت¬های خود را به صادرات تشویق می¬کنند، زیرا این فعالیت مهم اشتغال را در داخل کشور آن¬ها افزایش، وضعیت رقابتی را توسعه و درآمدهای ارزی خارجی را بهبود می¬بخشد(کیگان، 1380، ص213). 

 صادرات هم چنین در سیستم مبادلات جهانی اهمیت دارد. این روش در ورود به بازارهای خارجی شرکت¬های تولیدکننده کالا به خصوص در سطوح اولیه بین المللی سازی به طور گسترده¬ای استفاده می شود. مدیرانی که به دنبال بازاریابی صادراتی هستند در ابتدا با تصمیماتی برای توسعه خارجیشان درگیر هستند. آن¬ها برای ورود به بازارهای خارجی و انتخاب استراتژی صادراتی باید عوامل مرتبط با محصول، بازار و شرکت را مدنظر قرار دهند (کماکم ،2010).


تحقیقات نشان می دهد که دستیابی محلی مطلوب به سرمایه گذاران و بانک¬ها و داشتن رقبای داخلی که به طور افزایشی در خارج فعالیت می کنند، به طور مثبت با صادرات غیرمستقیم رابطه دارد در حالی که با صادرات مستقیم چنین رابطه ای یافت نمی شود. در واقع وقتی منابع مالی در محیط محلی در دسترس باشند، شرکت ها راحت تر می توانند از واسطه ها استفاده کنند، در نتیجه شرکت ها بیشتر سمت صادرات غیر مستقیم کشیده می¬شوند تا مستقیم (ترجسان  و هسلز ،2010).

هم چنین تحقیقات انجام شده در مورد کارایی شرکت¬ها نشان می دهد که اگر شرکت کارا باشد استفاده از روش صادرات مستقیم بهتر است و اگر شرکت کارایی خوبی نداشته باشد استفاده از روش¬های غیر مستقیم نسبت به روش¬های مستقیم ارجحیت دارد. (زریهون ،2011).

"وارن بایکلی" 43 تحقیق مختلف را که در مورد رفتار صادراتی شرکت¬ها انجام شده بود، مورد بررسی قرار داد و سه نتیجه مهم از آن¬ها استخراج کرد. اول این¬که صادرات یک فرایند توسعه¬ای است. این فرایند را می¬توان به هفت مرحله مشخص تقسیم کرد.

دومین نتیجه گیری بایلکی آن است که احتمال اینکه شرکتی از یک مرحله به مرحله بعدی صعود کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. مرحله دو به سه به نگرش مدیریت در مورد جذابیت صادرات و اعتماد بنفس شرکت در توانایی جهت رقابت در سطح بین المللی بستگی دارد.

سومین نتیجه گیری آن است که تعهد مهم ترین جنبه جهت گیری بین المللی شرکت می¬باشد. (کیگان، 1380، ص213-214)

شرکت هایی که دارای محصولات جدید و مبتکرانه هستند شانس بیشتری جهت موفقیت در بازارهای صادراتی دارند. با این حال مهم ترین عاملی که بر روی عملکرد صادراتی شرکت ها اثر می گذارد خصوصیات محصول نیست، بلکه ویژگی های شرکت است. در مطالعاتی که توسط" مگینس و لیتل" در مورد عوامل مؤثر در صادرات انجام گرفت، مشخص گردید که تعهد برای صادرات و تکنولوژی بالا اثر مثبت و قوی بر روی صادرات دارند و تأثیر این عوامل از خصوصیات محصول بیشتر است. (همان منبع)

تفاوت های اساسی بین صادرکنندگان مستقیم و واسطه ای منجر به نتایج مهمی درجریان تجارت می¬شود. واسطه¬ها و صادرکنندگان مستقیم به نوسانات نرخ ارز، هم بر حسب ارزش کلی محموله و هم تعداد محصولات صادر شده،  به اندازه قیمت ها و مقادیر به گونه متفاوت واکنش نشان می دهند (برنارد ،2010).

در دهه¬هاي اخير، ورود به بازارهاي خارجي نقش بسيار مهمي در توسعه اقتصادي ايفا كرده است. تصميم گيري در خصوص انتخاب استراتژي هاي ورود به بازارهاي بين المللي، از يك سو به دليل ماهيت پويا و پيچيده شيوه¬هاي ورود و از سوي ديگر به علت تأثيرگذاري متغيرهاي مختلف بر آن، كاري پيچيده و پوياست. علاوه بر اين، به دليل محدوديت هاي زماني و منابع شركت ها، بررسي كليه متغيرها امكان پذير نيست . از اينرو ضروريست متغيرهاي استراتژيك تعيين كننده استراتژي¬هاي ورود به بازارهاي بين المللي شناسايي شوند(رضوانی و گل علیزاده،1390).

آشنایی با انواع روش¬های ورود، مدیران را قادر می¬سازد تا با در نظر گرفتن شرایط شرکت و شرایط بیرون شرکت، بهترین روش ورود را برگزینند و به اهداف خود نایل گردند. در فرایند انتخاب روش ورود عوامل متعدی تأثیر گذارند که شناسایی آن¬ها بسیار مهم است. به این دلیل تصمیم گیرندگان در مورد روش ورود به بازارهای خارجی باید با دقت کامل تمامی این عوامل را شناسایی و تأثیر آن را بر آینده شرکت خود مورد مطالعه قرار دهند تا از انتخاب روش¬های نادرست اجتناب شود. 

پیامدهای انتخاب روش ورود می تواند اثر قویی روی موفقیت شرکت داشته باشد. برای مثال یک روش ورود  نامناسب می تواند فرصت¬ها را کاهش دهندو انتخاب¬ بازار اصلی را برای شرکت محدود کند و تلفات مالی بالا مانند از دست دادن کنترل بازار خارجی را منجر شود(چوداری،2010).

 

یکی از انواع روش های ورود، صادرات است که اکثر شرکت ها از این روش برای ورود به بازار بین المللی استفاده می کنند و یا حداقل برای ورود اولیه به بازارهای جهانی از صادرات و روش¬های آن استفاده می شود.. وقتی یک شرکت به صادرات متوسل می شود، هم می تواند از روش¬های مستقیم در تجارت بین الملل استفاده کند و هم از روش¬های غیر مستقیم(زریهون،2011). برای اینکه شرکت بتواند به طور مفید از صادرات استفاده کند باید از عواملی که بر صادرات تأثیر می گذارد اگاهی پیدا کند یا اینکه با توجه به عوامل در نظر گرفته شده چه نوع روشی را برگزیند، به طور مستقیم صادرات کند و درگیر فعالیت های بین المللی شود و یا به طور مستقیم درگیر نشود و از واسطه ها برای صادرات استفاده کند.تصمیم برای صادر کننده بودن یک تصمیم ساده و بی اهمیت نیست. صادر کنندگان باید جوانب و عوامل مختلفی را برای ورود به بازارهای خارجی مد نظر قرار دهند. 

 
 

چکیده لاتین

این فایل پایان نامه لاتین مدیریت نبوده و به عنوان یک فایل آماده ادبیات تحقیق و مناسب فصل دوم پایان نامه های مدیریت می باشد .

 

فایل به گونه ای طراحی شده است که اگر موضوع تحقیق و پژوهش شما در رابطه با موضوع فایل می باشد می توانید از فایل مذکور به راحتی در ادبیات تحقیق مقالات و یا پایان نامه های خود استفاده کنید  در فایل فهرست نویسی و منابع به صورت کامل ارایه شده است .شایان ذکر است این فایل پایان نامه نبوده و فقط ادبیات تحقیق موضوع پژوهش را پوشش خواهد داد .


توصیه می شود حتما قبل از خریداری فایل بخش رایگان را دانلود و فهرست موضوعی و منابع را مشاهده فرمایید .

لطفا متن زیرا به دقت بخوانید سپس اقدام به خرید نمایید:

  • روی دکمه افزودن به سبد خرید کلیک و چند ثانیه تحمل فرمایید تا محصول به سبد خرید شما افزوده گردد و پس از ورود به صفحه سبد خرید تعداد اضافه شده به سبد خرید را کنترل نمایید تا اشتباها دوبار فایل مورد نظر به حساب شما لحاظ نشده باشد در صورت اضافه شدن بیش از یکبار فایل لطفا با کمک فلش هایی که به سمت بالا و یا پایین است مقدار آن را اصلاح فرمایید.
  •  در صفحه سبد سفارش حتما یک ایمیل معتبر و پسورد دلخواه وارد نمایید تا گزینه پرداخت بانکی برای شما نمایان شود شایان ذکر است پس از پرداخت آنلاین فایل قابل دانلود بوده و بلافاصله به صورت اتوماتیک لینک دانلود برای ایمیل شما ارسال خواهد شد .
  • شایان ذکر است استفاده از خدمات و خرید فایل از سایت خانه مقالات ایران به منزله پذیرش قوانین و مقررات حاکم برسایت از طرف شما می باشد در صورتیکه هنوز قوانین را مطالعه نکرده اید لطفا ابتدا مطالعه نموده و سپس خرید نمایید.

free webpage hit counter