تدوین استراتژی بر اساس SWOT

150,000 ریال

دانلود رایگان بخشی از فایل نمونه


    مشخصات کلی

  • کد 51018
  • فرمت فایل Word
  • تعداد صفحات سمینار یا فصل دوم 73
  • صاحب اثر علی نصیری
  • حق ترجمه و تالیف سایت خانه مقالات ISI ایران

چکیده فارسی

شناسايي مسائل و مشكلات موجود سازمانها از نظر داخلي و خارجي كه در نهايت منجر به كشف و تبيين نقاط قوت و ضعف داخلي و فرصتها و تهديدات خارجي مي‌شود بعنوان بخشي از فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيك است كه مي‌تواند بمنظور قراردادن جايگاه سازمانها در موقعيتهاي بهتر و برتر در آينده مورد استفاده قرار گيرد (Rigan & Ghobadian, 2005). بعبارت ديگر بجاي اينكه سازمانها منتظر حوادث و محركهاي محيطي باشند و فقط به آنها عكس‌العمل نشان دهند با استفاده از برنامه‌ريزي استژيك مي‌توانند محيط را تحت تأثير قرار داده و اجازه ندهند تا شوكهاي محيطي بر عملكرد سازمان تأثير منفي گذارد. برنامه‌ريزي استراتژيك، ابـزار مديريتي توانمندي است كه براي كمك به سازمانها طراحي مي‌شود تا آنها بصورتي رقابتي، خود را با تغييرات پيش بيني شده محيط تطبيق دهند. فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيك، يك نگرش و تجزيه و تحليل از سازمان و محيط مربوط به آن ارائه مي‌كند، شرايط فعلي سازمان و يا شركت را توضيح مي دهد، و عوامل كليدي مؤثر بر موفقيت آن را شناسايي مي‌كند (Fry & Stoner, 1995, 12). تحلیل SWOT  ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی سازمان است (Duarte et al, 2006). اگر SWOT به خوبي به كار گرفته شود مي تواند مبناي بسيار خوبي براي تدوين استراتژي باشد.

تا دهه پنجاه، تئوريسينها و دانشمندان، سازمان را سيستمي بسته مي‌دانستند (Scott, 1981). افرادي نظير تيلور، فايول، وبر، بارنارد ، معتقد بودند كه سازمانها ارتباطي با محيط ندارند. اما با پيدايش تئوري سيستمها بعنوان انقلابي بزرگ در تئوريهاي سازمان، من‌بعد تمامي تئوريهاي سازماني از اهميت و نقش محيط بر سازمان سخن رانده‌اند. دستيابي به سطوح بالاي تعالي و بهره وري بدون برنامه ريزي، مقدور نيست. امروزه با توجه به گسترش شتاب افزاي تغيير و تحولات محيطي، سازمانها براي پاسخگويي اثربخش به نيازهاي محيطي خويش نيازمند تفكر استراتژيك هستند. مديران موفق تفكر استراتژيك خويش را در قالب برنامه‌ريزي استراتژيك جامه عمل مي پوشانند (مركز كارآفريني دانشگاه تهران، 1383). با توجه به اينكه برنامه‌ريزي پيش‌زمينه اجراي همه وظايف مديريتي ديگر مي‌باشد، برنامه‌ريزي و در رأس آن ايجاد سلسله مراتبي از برنامه‌ها در يك سازمان براي جلوگيري از اتلاف منابع و هدايت سازمان به سمت و سوي روشن و قابل اجرا، اهميت خاصي پيدا مي‌كند (ديويد، 1382). 

 

فراي و استونر برنامه‌ريزي استراتژيك را ابـزار مديريتي توانمندي مي‌دانندكه براي كمك به شركتهاي كوچك طراحي مي شود تا آنها به صورت رقابتي خود را با تغييرات پيش بيني شده محيط تطبيق دهند. خصوصاً، فرآيند برنامه‌ريزي استراتژيك، يك نگرش و تجزيه و تحليل از شركت و محيط مربوط به آن ارائه مي‌كند، شرايط فعلي شركت را توضيح مي دهد، و عوامل كليدي مؤثر بر موفقيت آن را شناسايي مي‌كند (Fry & Stoner, 1995, 12). از نظر لرنر برنامه‌ريزي استراتژيك فرآيند تغيير سازماني مستمر و پيچيده است (Lerner, 2002). برنامه‌ريزي استراتژيك بطور ساده يك ديدگاه سيستمي براي ماهرانه عمل كردن يك سازمان در طول زمان از طريق كاهش عدم‌اطمينان در محيط متغيرش براي دستيابي به هدفهاي از پيش تعيين شده مي‌باشد (Steiner, 1979, 16). بيشتر سازمانها اهميت برنامه ريزي استراتژيك را براي رشد و سلامتي سازمانهايشان در يك دوره بلند مدت دريافته اند (. (Stoner & Freeman, 1989 از طرفي عمل در كوتاه مدت هيچ معني ندارد مگر اينكه آن در يك مفهوم بلند مدت از برنامه اتفاق بيفتد. (Godet et al, 1996) برنامه‌ريزي استراتژيك، جهت، زمينه و بستر لازم را براي تصميمات پياپي و متوالي ايجاد مي‌كند (Gooderham, 1998)


مديريت استراتژيك عبارت است از فرآيندي كه از طريق آن سازمانها، محيطهاي داخلي و خارجي خود را تحليل كرده و از آن شناخت كسب مي‌كنند. علاوه بر آن مسير استراتژيك خود را پايه‌گذاري كرده، استراتژيهايي خلق مي‌كنند كه آنها را براي رسيدن به اهداف تعيين شده كمك مي‌نمايد و آن استراتژيها را به اجرا مي‌گذارند (هريسون و جان، 1382، 19). مديريت استراتژيك به نحو گسترده اي امروزه توسط اغلب بنگاه هاي دولتي و خصوصي براي ايستادگي در برابر هجوم بي امان رقابت بازار و تغييرات محيطي استفاده مي شود. پيچيدگي و ظرافت تصميم گيري در كسب و كار، مديريت استراتژيك را ضروري ساخته است (Sevkli et al, 2012). مديريت فعاليت هاي متنوع و چند بعدي دروني، تنها بخشي از مسئوليت هاي مدرن مديران مي باشد. محيط بلافصل بيروني مؤسسه هم عوامل چالش برانگيزي را فرا مي آورد (پيرس و رابينسون، 1383). به منظور برخورد اثربخش با همه ي اين عوامل كه بر توانايي شركت در رشد سود آور آن تأثير دارند، مديران به برنامه ريزي استراتژيك روي مي آورند. تاكنون از ابزارها و تكنيك هاي كمي بسياري در حوزه مديريت استراتژيك استفاده شده است كه از آنجايي كه اصلي ترين مؤلفه در اين حوزه، تصميم گيري با در نظرگرفتن همزمان ملاحظات چندگانه مي باشد لذا تكنيك هاي تصميم گيري چند معياره  بيشترين ميزان استفاده را به خود اختصاص داده اند. در اين ميان يكي از ابزار هايي كه در مرحله ي تدوين استراتژي براي تحليل موارد استراتژيك دروني و بيروني به كار مي رود تحليل SWOT  مي باشد که قادر است مهمترين فاكتورهاي دروني و بيروني كه مي توانند آينده ي يك سازمان را تحت تاثير قرار دهند را خلاصه كند (قدسي پور، 1384 )


شرکتهایی که عملکردی عالی دارند به صورت منظم برنامه ریزی می کنند تا همواره آماده رویارویی با نوسانات و تغییراتی باشند که در محیطهای داخلی و خارجی شرکت رخ می دهد. شرکتهایی که سیستمهای برنامه‌ریزی آنها به گونه‌ای است که با تئوری مدیریت استراتژیک شباهت زیادی دارد، معمولاً در دوره‌های بلندمدت، از نظر مالی و اداری عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت (Zhang, 2012). فرايند مديريت استراتژيک تلاشي است براي تهيه نسخه دوم از آنچه در مغز انسان بسيار باهوش و نخبه مي گذرد يعني کسي که داراي درك مستقيم از اموراست و دانش اطلاعات را با تجزيه و تحليلهاي علمي در هم مي آميزد، تغييرات را شناسايي کرده و بقاي سازمان در عرصه رقابتها وکشمکشها را فراهم مي نمايد. گام اول در مراحل برنامه ریزی استراتژیک تعیین رسالت، اهداف و ماموریتهای سازمان است و پس از آن می‌توان از طریق تحلیل SWOT که یکی از ابزارهای تدوین استراتژی است، برای سازمان استراتژی طراحی کرد که متناسب با محیط آن باشد. با استفاده از این تحلیل این امکان حاصل می‌شود که اولاً به تجزیه تحلیل محیط‌های داخلی و خارجی پرداخته و ثانیاً تصمیمات استراتژیکی اتخاذ نمود که قوتهای سازمان را با فرصتهای محیطی متوازن سازد (Duarte et al, 2006). 


 تعریف واژه ها و اصطلاحات


تحليل SWOT

 SWOT سر واژه عبارات قوتها (Strenghths)، ضعفها (Weaknesses)، فرصتها (Opportunities) و تهديدات (Threats) است. گام اول در مراحل برنامه ريزي استراتژيک تعيين رسالت، اهداف و ماموريتهاي سازمان است و پس از آن مي‌توان از طريق تحليل SWOT که يکي از ابزارهاي تدوين استراتژي است، براي سازمان استراتژي طراحي کرد که متناسب با محيط آن باشد. با استفاده از اين تحليل اين امکان حاصل مي‌شود که اولاً به تجزيه تحليل محيط‌هاي داخلي و خارجي پرداخته و ثانياً تصميمات استراتژيکي اتخاذ نمود که قوتهاي سازمان را با فرصتهاي محيطي متوازن سازد (پيرس و رابينسون، 1383). 


نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهديدات

نقطه قوت (S): عبارت است از شايستگي ممتازي که بوسيله آن سازمان مي‌تواند در زمينه‌هايي مانند نوع منابع مالي، تصوير مثبت ذهني ميان خريداران، روابط مثبت با تأمين‌کنندگان و مواردي از اين دست نسبت به رقبا برتر باشد. 

نقطه ضعف (W): نوع محدديت يا کمبود در منابع، مهارتها و امکانات و توانايي‌هايي است که بطور محسوس مانع عملکرد اثر بخش سازمان بشود. عملکرد مديريت نيز در تشديد نقاط ضعف موثر است. 

فرصت (O): عبارت است از يک موفقيت مطلوب عمده در محيط خارجي سازمان مانند شناخت بخشي از بازار که پيش از اين فراموش شده بود. تغيير در وضعيت رقابت يا قوانين و بهبود در روابط با خريداران و فروشندگان.

 تهديد (T): يک تهديد موفقيت نامطلوبي در محيط خارجي سازمان است مانند قدرت چانه زني خريداران يا تامين‌کنندگان کليدي، تغييرات عمده و ناگهاني تکنولوژي و مواردي از اين است که مي‌توانند تهديد عمده‌اي در راه موفقيت سازمان باشند (پيرس و رابينسون، 1383).

    

چکیده لاتین

این فایل پایان نامه لاتین مدیریت نبوده و به عنوان یک فایل آماده ادبیات تحقیق و مناسب فصل دوم پایان نامه های مدیریت می باشد .

 

فایل به گونه ای طراحی شده است که اگر موضوع تحقیق و پژوهش شما در رابطه با موضوع فایل می باشد می توانید از فایل مذکور به راحتی در ادبیات تحقیق مقالات و یا پایان نامه های خود استفاده کنید  در فایل فهرست نویسی و منابع به صورت کامل ارایه شده است .شایان ذکر است این فایل پایان نامه نبوده و فقط ادبیات تحقیق موضوع پژوهش را پوشش خواهد داد .


توصیه می شود حتما قبل از خریداری فایل بخش رایگان را دانلود و فهرست موضوعی و منابع را مشاهده فرمایید .

لطفا متن زیرا به دقت بخوانید سپس اقدام به خرید نمایید:

  • روی دکمه افزودن به سبد خرید کلیک و چند ثانیه تحمل فرمایید تا محصول به سبد خرید شما افزوده گردد و پس از ورود به صفحه سبد خرید تعداد اضافه شده به سبد خرید را کنترل نمایید تا اشتباها دوبار فایل مورد نظر به حساب شما لحاظ نشده باشد در صورت اضافه شدن بیش از یکبار فایل لطفا با کمک فلش هایی که به سمت بالا و یا پایین است مقدار آن را اصلاح فرمایید.
  •  در صفحه سبد سفارش حتما یک ایمیل معتبر و پسورد دلخواه وارد نمایید تا گزینه پرداخت بانکی برای شما نمایان شود شایان ذکر است پس از پرداخت آنلاین فایل قابل دانلود بوده و بلافاصله به صورت اتوماتیک لینک دانلود برای ایمیل شما ارسال خواهد شد .
  • شایان ذکر است استفاده از خدمات و خرید فایل از سایت خانه مقالات ایران به منزله پذیرش قوانین و مقررات حاکم برسایت از طرف شما می باشد در صورتیکه هنوز قوانین را مطالعه نکرده اید لطفا ابتدا مطالعه نموده و سپس خرید نمایید.

free webpage hit counter