برنامه ریزی  استراتژیک  و مفاهیم اساسی مرتبط با مدیریت استراتژیک در سازمان

100,000 ریال

دانلود رایگان اصل مقاله


    مشخصات کلی

  • کد 55005
  • فرمت فایل word
  • تعداد صفحات سمینار یا فصل دوم 37
  • حق ترجمه و تالیف سایت خانه مقالات ISI ایران
  • صاحب اثر علی نصیری

چکیده فارسی

سازمان ها (در معنای وسیع کلمه) از شالوده های اصلی اجتماع امروزی هستند و مدیریت مهم ترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا نابودی سازمان هاست. مدیر روند حرکت از وضع موجود به سوی وضعیت مطلوب را هدایت می کند و در هر لحظه، برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست. 

گذشته با تمام اهمیت و آموخته هایش و با تمام تاثیراتی که می تواند بر آینده داشته باشد، اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری قادر نیست آن را دگر بار و به گونه ای متفاوت بیافریند. ولی آینده در راه است و این عامل باعث افزایش نقش مدیریت استراتژیک در سازمان ها شده است. پیچیدگی و ظرافت تصمیم گیری در کسب و کارها، تنها بخشی ازمسولیت های مدرن مدیران در این حوزه است (شورینی، 1385).

در تحقیقات مدیریت استراتژیک، اهمیت مفاهیم مدیریت استراتژیک به طور وسیع مورد بررسی قرار گرفته که این عامل باعث موفقیت کسب و کار در بلند مدت شده است. که ترکیب این عوامل و ارزش های سازمانی اگر به وسیله مدیران به درستی انجام شود باعث موفقیت های بلند مدت مدیران در محیط کسب و کار  می شود (Asan & Soyer, 2009). فقدان تفكر استراتژيك  در بين مديران بازاريابي، بعنوان يك كمبود اصلي در سازمان ها شناخته شده است. تفكر استراتژيك بايد در دو سطح متفاوت (فردي و سازماني)، ولي در ارتباط باهم در نظر گرفته شود. سازمان هائي كه به صورت موفقيت‌آميزي  تفكر استراتژيك را در دو سطح فوق الذكر ، انسجام مي‌بخشند، براي سازمان  يك شايستگي محوري ايجاد مي‌كنند، كه خود، مبنائي است براي ايجاد يك مزيت رقابتي پايدار . (Bonn, 2001, 63)

در عصر گذشته، تلاش مدير بر اين بود تا كارها را با جلب رضايت زيردستان پيش ببرد،ولي با ارائه نظريه مديريت نوين توسط پيتر دراكر ، مفاهيم و تعاريف سنتي مديريت، اعتبار خود را از دست داده‌اند. در عصر حاضر، مدير به كسي گفته مي‌شود كه تصميمات اتخاذ شده از جانب او، ذينفعان سازمان  را خشنود كند.

با پذيرش عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني، كشور ما در آستانه ورود به عرصه رقابت بين‌المللي است. در اين عرصه، محيط نسبت به گذشته پيچيده‌تر، عدم اطمينان بيشتر و نيازهاي مصرف كنندگان متنوعتر است. در چنين شرايطي، اتخاد تصميماتي كه موجب افزايش فروش سازمان و خشنودي ذينفعان شود ، مستلزم مديران بازاريابي با مهارت هاي گوناگون، از قبيل تفكر استراتژيك، مشتري‌گرائي ، نوآوري‌گرائي  و… است. اين مديران، با باز انديشي در نحوه اداره كردن، سيستم‌هاي تحت مديريت خود را براي روياروئي با چنين محيطي، آماده مي كنند.

براي انتخاب چنين مديراني، نياز به سنجه هاي مناسب علمي است . از ابزاري كه در سال هاي اخير به صورت عام براي ارزيابي مديران استفاده مي شود، مي توان به كانون هاي ارزيابی  اشاره كرد. 

اما به دليل اين كه، اولا: استفاده ازاين ابزار بسيار پرهزينه بوده و ثانيا: در زمينه بومي سازي و توسعه آزمون هاي روانشناختي و تمرينات پيچيده مورد استفاده در اين كانون ها، پيشرفت قابل ملاحظه اي صورت نگرفته، لذا اكثريت شركت هاي فعال در كشور، توانائي استفاد ه از اين ابزار را ندارند.  

فقدان درك روشن از اين كه، مقصود واژه های استراتژيك  چيست، به نوبه خود منجر به آشفتگي قابل ملاحظه اي در عرصه مديريت استراتژيك شده است. بنابراين نياز روشني به تعريف دقيق واژه های استراتژيك وجود دارد ، تا پارادايم  مديريتي فوق به صورت علمي پذيرفته شده و به شكل مناسبي در متون مربوط به مديريت استراتژيك، گنجانده شود(Liedtka, 1999).

 استفاده از اين سنجه درگزينش مديران استراتژیک، باعث مي‌شود تا آن ها در شرايط كاري خاص خود، حائز مهارت هاي مورد نياز، جهت اتخاذ تصميمات درست باشند. 

مديريت بازاريابي با عبور از عصر نوگرائي، به تدريج وارد عصر فرانوگرائي  شده است. از ويژگي هاي مهم اين عصر، مي توان به فزوني عرضه بر تقاضا ، پيچيده تر شدن نيازها وهمزيستي باورها، نگرش ها،  مدها و سبك هاي بسيار متفاوت، اشاره كرد . براي افزايش فروش در چنين عصري، سازمان ها بايد قواعد بازاريابي را، با نگاه از نيازهاي بيرون سازمان به درون آن، تعيين كنند، كه آن، مستلزم مديران بازاريابي بسياركارآمد است. 

مايكل پورتر  بر فرآيندهاي مديريت استراتژيك تمركز كرده و صريحاً بيان مي‌كند كه، برنامه‌ريزي استراتژيك خوب، به تفكر استراتژيك كمك مي‌كند. او فرض مي‌كند كه يك سيستم خوب طراحي شده  مديريت استراتژيك، تفكر استراتژيك را در داخل يك سازمان تسهيل مي‌كند .

(Bonn, 2001).

 

هنري مينتزبرگ  يكي از نويسندگان معتبر در حوزه مديريت استراتژيك، تفاوت آشكار بين تفكر استراتژيك و مفاهيمي چون برنامه‌ريزي استراتژيك را مطرح كرده است. او بيان مي‌كند، برنامه‌ريزي  استراتژيك، همان تفكر استراتژيك نيست. و هر كدام از اين دو، روي مرحله مختلفي از فرآيند  توسعه استراتژي تمركز مي‌كند . از ديدگاه او، برنامه‌ريزي استراتژيك روي تجزيه  تحليل تمركز كرده و با فصل‌بندي، جزئيات و رسميت دادن به استراتژي‌هاي موجوددر ارتباط است. در سمت ديگر، تفكر استراتژيك روي تركيب، استفاده از شهود و خلاقيت براي ايجاد چشم‌انداز منسجمي از شركت، تاكيد مي‌كند (Bonn,2001). 


 تعریف واژگان :


استراتژی: استراتژی ابزاری هستند که شرکت می تواند بدان وسیله به هدف های بلند مدت خود برسند.

• تفكر استراتژيك: در سطح فردي، عبارت است از: مهارت مدير بازاريابي، در به كارگيري قضاوت مبتني بر تجربه، جهت تعيين مسيرهاي آينده‌سازان. ودر سطح سازماني، عبارت است از: مهارت مدير بازاريابي ، در هماهنگ كردن فكرهاي خلاق در ديدگاه مشتركي كه، سازمان را قادر مي‌سازد تا در آينده، به روشي كه مد نظر همه ذينفعان سازمان است، پيشروي ‌كند.

(Morrisey , 1996).

• برنامه‌ريزي استراتژيك: عبارت است از: مسيرها و منطق‌هاي اساسي براي تعيين اينكه، يك سازمان بايد به كجا منتهي شود. آن، همچنين مشخصاتي را ارائه مي‌دهد تا هر سازمان بتواند بهترين تصميم در مورد اينكه، چه كاري را انجام دهد و چگونه آن را انجام دهد، را بگيرد

  (Kafman, 1999).

 •شایستگی محوری : مهارت ها، توانائي‌ها و منابع  ايجاد كننده ارزش براي  يك سازمان، كه سلاح ها و حربه‌هاي رقابتي سازمان را تعيين مي‌كنند  (Robbins & Coulter, 1999).

• مدیریت استراتژیک: هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چند گانه که سازمان را قادر می سازد به هدف های بلند مدت خود دست یابد.

تا زمانی که برای یک سیستم (مانند یک سازمان) هدفی مشخص نشود آن سیستم نمی داند که کجا می خواهد برود و اگر هدف مشخص شود ولی برنامه ریزی نشود دراین صورت آن سیستم نمی داند چگونه به آن هدف برسد. بنابراین هر سیستمی که خواهان موفقیت است باید اهدافی مشخص داشته باشد و نحوه و زمان (برنامه) رسیدن به آن اهداف را نیز تعیین نماید تا براساس برنامه تهیه شده به سوی اهداف مورد نظر پیش برود و همواره ناظر بر حرکت خود باشد تا انحرافات احتمالی را شناسایی و تحویل کند . در دنیای امروز که شاهد تغییرات و تحولات شگرف در زمینه های مختلف هستیم محیط باتلاطم و عدم اطمینان زیادی مواجه است و رقابت شدت زیادی پیدا کرده است . سیستم های سازمانی در راستای کسب موفقیت در میدان رقابت بایدن از نوعی برنامه ریزی بهره گیرند که آینده نگر و محیط گرا باشد بطوری که ضامن شناسایی عوامل و تحولات محیطی در یک افق زمانی بلند مدت، تاثیر آنها بر سازمان و نحوه تعامل سازمان با آنها را مشخص کند . 

این نوع برنامه ریزی در واقع همان برنامه ریزی استراتژیک است که با بررسی محیط داخلی و خارجی سازمان ، قوت ها و ضعف های داخلی و فرصت ها و تهدیدهای محیطی را شناسایی می کند و با در نظر گرفتن ماموریت سازمان اهدافی بلند مدت برای سازمان تنظیم می کند و برای دستیابی به این اهداف از بین گزینه های استراتژیک اقدام به انتخاب استراتژی هایی می کند که با تکیه بر قوت ها و رفع ضعف ها از فرصت های پیش آمده به نحو احسن استفاده نموده و از تهدیدها پرهیز کند بطوریکه در نهایت باعث موفقیت سازمان در میدان رقابت شود .

پیاده سازی طرح های برنامه ریزی استراتژیک در موسسات به دهه 1970 و 1980 برمی گردد . برای کسب مزیت رقابتی در بازار پویا و پیچیده دوران فراصنعتی ، برنامه ریزی استراتژیک ابداع گردید که ابزاری در اختیار سازمان ها گذاشت تا بتوانند اجرای استراتژی را در وجوه مختلف سازمان دنبال کنند و برعملکرد استراتژیک خود مدیریت داشته باشند. 

 (Len Hightower, 2004, 25-29: Mintzberg & J.Lample, 2001, 1-42)

 

اگرچه تدوین استراتژی مشکل است ، اما اجرا یا پیاده سازی آن در سراسر سازمان، دشوارتر است . بدون اجرای اثربخش، هیچ استراتژی سازمانی قادر به کسب موفقیت نیست . متاسفانه بیشتر مدیران درباره تدوین استراتژی، اطلاعات بیشتری نسبت به اجرای آن دارند. (فرد آردیوید، 1384، 30-41)

چون در ایران نیز سازمان های متعددی روش ها و ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک را به کار گرفته اند ولی اغلب نتوانسته اند به عوامل مزیت بخش رقابتی دست یابند (غفاریان، 1385، 23). یکی از شرایط اساسی موفقیت اجرای استراتژی سازمان کنترل مطلوب است وبرای این منظور آگاهی از موانع اجرای استراتژی های سازمانی کمک زیادی به این امر می کند(جعفری و کارن، 1383، 20-70) و آگاهی از آن ها موجب مدیریت کارآمد و برخورد درست و به موقع با آنها خواهد شد ( منوریان، رحمانی یوشانلوئی، شهبازنژاد، 1389، 3-6)

 

امروزه بیش از 90 درصد از استراتژی ها با شکست مواجه می شوند و از دستیابی به اهداف خود باز می مانند(152-121و 1992، Carter) در بسیاری از موارد علل این امر ضعیف بودن استراتژی و ایده های نهفته در آن نیست . استراتژی های ارزشمند بی شماری در مرحله پیاده سازی با مشکل مواجه و شکست را پذیرا هستند . اصولا چالش ها و موانع اساسی مدیریت استراتژیک بیش از مرحله تدوین در اجرای استراتژی ها نهفته است . اجرای استراتژی مرحله تبدیل حرف به عمل است (غفاریان، علی احمدی، 1389، 84-87). با توجه به آخرین تحقیقات انجام شده در مورد درصد ابزارهای مدیریتی توسط مدیران در سال 2006 که در مرحله معتبر استراتژی و رهبری به چاپ رسیده است ، برنامه ریزی استراتژیک بیشترین کاربرد را با کسب 88% آرا توسط مدیران موسسات بزرگ دارا بوده است. (Bian’s global , 2007,33)

 
 

چکیده لاتین

این فایل پایان نامه لاتین مدیریت نبوده و به عنوان یک فایل آماده ادبیات تحقیق و مناسب فصل دوم پایان نامه های مدیریت می باشد .

 

فایل به گونه ای طراحی شده است که اگر موضوع تحقیق و پژوهش شما در رابطه با موضوع فایل می باشد می توانید از فایل مذکور به راحتی در ادبیات تحقیق مقالات و یا پایان نامه های خود استفاده کنید  در فایل فهرست نویسی و منابع به صورت کامل ارایه شده است .شایان ذکر است این فایل پایان نامه نبوده و فقط ادبیات تحقیق موضوع پژوهش را پوشش خواهد داد .


توصیه می شود حتما قبل از خریداری فایل بخش رایگان را دانلود و فهرست موضوعی و منابع را مشاهده فرمایید .

لطفا متن زیرا به دقت بخوانید سپس اقدام به خرید نمایید:

  • روی دکمه افزودن به سبد خرید کلیک و چند ثانیه تحمل فرمایید تا محصول به سبد خرید شما افزوده گردد و پس از ورود به صفحه سبد خرید تعداد اضافه شده به سبد خرید را کنترل نمایید تا اشتباها دوبار فایل مورد نظر به حساب شما لحاظ نشده باشد در صورت اضافه شدن بیش از یکبار فایل لطفا با کمک فلش هایی که به سمت بالا و یا پایین است مقدار آن را اصلاح فرمایید.
  •  در صفحه سبد سفارش حتما یک ایمیل معتبر و پسورد دلخواه وارد نمایید تا گزینه پرداخت بانکی برای شما نمایان شود شایان ذکر است پس از پرداخت آنلاین فایل قابل دانلود بوده و بلافاصله به صورت اتوماتیک لینک دانلود برای ایمیل شما ارسال خواهد شد .
  • شایان ذکر است استفاده از خدمات و خرید فایل از سایت خانه مقالات ایران به منزله پذیرش قوانین و مقررات حاکم برسایت از طرف شما می باشد در صورتیکه هنوز قوانین را مطالعه نکرده اید لطفا ابتدا مطالعه نموده و سپس خرید نمایید.

free webpage hit counter