مزاياي بانکداري الکترونيک


مزاياي بانکداري الکترونيک را از جنبه‌هاي زير مي‌توان مورد توجه قرار داد.


مزاياي بانکداري الکترونيکي از ديد مشتري


سرعت معاملات: در جوامع توسعه يافته، مشتريان حساسيت زيادي به سرويس‌هاي تحويل خدمات دارند. در بعضي مواقع افراد سلف سرويس را جهت کاهش زمان تحويل ترجيح مي‌دهند. در چنين سيستم‌هايي مشتريان درگير عمليات شده و تجربياتي در اين زمينه کسب خواهند کرد. بانکداري الکترونيکي با از  بين بردن واسطه‌ها و حذف سفارشات کاغذي توانسته به معاملات سرعت بخشد.

سهولت در استفاده: از آنجايي که سيستم‌هاي بانکداري الکترونيکي از هر جايي و در هر زماني با استفاده از تکنولوژي ساده کامپيوتري قابل دسترس براي مشتري مي‌باشند. پس مشتري به سهولت مي‌تواند از آن استفاده نمايد.

دقت و درستي: درستي گردش کارها و معاملات انجام شده سبب اطمينان مشتريان به سيستم شده و باعث گسترش آن مي‌شود.

حذف محدوديتها: با از بين رفتن محدوديتهايي چون زمان کار بانکها، مکان بانکها و دور و نزديکي مسافت آنها، ازدحام جمعيت در بانکها و عدم نياز به روبه رو شدن با کارمندان بانک از مزاياي اين نوع بانکداري ميباشد (ليو و چنگ ، 2002؛ مارتينز  و همکاران، 2014؛ سانتوريديس و کريتسي ، 2014).


مزاياي بانکداري الکترونيکي از ديد بانکها


طبق نظر ايسر اين مزايا براي بانک‌ها به شرح زير ميباشند:

توان رقابتي : بانک‌ها در تلاش هستند که بين خدمات خود و ديگر بانک‌ها تمايز قايل شوند اين وجه تمايز بايد به گونه اي باشد که يا براي بانک‌هاي ديگر دست نيافتني باشد يا در صورت دسترسي آنها به اين توان، توان ديگري را جايگزين کرده باشند.

جذب و حفظ مشتري : ارتباط نزديک کاربر و درگيري او در کارها سبب شده بانک‌ها پيوسته از اطلاعات مشتريان خود مطلع بوده و براي بازاريابي و سنجش نياز مشتريان از آن استفاده کنند در حاليکه اين اطلاعات براي بانک‌ها مفيد بوده و از آن به خوبي نگهداري مي‌کنند

درآمد افزوده:  افزايش درآمد و سود آوري از اهداف بانک هاست که در بانکداري الکترونيکي با دارا بودن سيستم امنيت مطمن قابل دستيابي خواهد بود.

هزينه‌هاي کاسته شده : از آنجا که در بانکداري الکترونيکي تعداد کارمندان بانک‌ها کاهش يافته و عمليات کاغذي و چاپي کاهش يافته بانک‌ها مي‌توانند هزينه‌هاي خود را کاهش دهند. اما قضيه مهم در اينجا نيز ايجاد امنيت مطمن مي‌باشد (ليو و چنگ، 2002؛ وانگ  و همکاران، 2015؛ مارتينز و همکاران، 2014؛ سانتوريديس و کريتسي، 2014).


معايب بانکداري الکترونيکي و تجارت الکترونيکي


 از معايب بانکداري الکترونيکي مي‌توان به معايب زير اشاره کرد:

1-يکي از معايب بزرگ بانکداري الکترونيکي از ميان بردن ارتباطات عاطفي بين طرفين معامله است.

2-در تجارت الکترونيکي، خريدار و فروشنده همديگر را ملاقات نمي‌کنند، کالاها را نمي‌بينند بلکه از روي مشخصات و تصاوير مربوط اقدام به خريد مي‌نمايند. همين عامل ممکن است سبب ايجاد مخاطراتي براي طرفين باشد.

3-موضوع مهم ديگر امنيت در تجارت الکترونيکي است. سيستم الکترونيکي در عين حال که دقت و سرعت پردازش را به طور قابل ملاحظه اي بالا برده است، بايد پاسخگوي مسايل ايمني از قبيل قابليت دسترسي، محرمانه بودن، تماميت پيام، عدم دسترسي ديگران و قابليت بازرسي و رسيدگي باشند.

4- نبودن برخي خدمات ويژه در بانکداري الکترونيکي مانند دريافت چک، اسناد يا اعتبار مالي وجود ندارد. از طرفي هم ارتباط از طريق پست الکترونيکي يا تلفن تا آن حد توسعه نيافته است.

5-نبود اينترنت پر سرعت و دائمي در کشور

6- بالا بودن هزينه‌هاي زير ساختي بانکداري الکترونيکي(ليو و چنگ، 2002).

 

free webpage hit counter