ادبیات تحقیق اماده می تواند فرایند پژوهش و نگارش پایان نامه و مقاله نویسی شما را تسریع بخشد. سایت خانه مقالات ایران بخشی را به عنوان ادبیات تحقیق آماده ارایه نموده است در صورت تمایل می توانید از عناوین موجود در این بخش بازدید فرمایید. شایان ذکر است هر فایل در بخش ادبیات تحقیق بخش رایگانی دارد که توصیه می کنیم حتما آنرا دانلود نموده و مشاهده فرمایید. 

جهت دسترسی به بخش ادبیات تحقیق لطفا کلیک کنید



بحث هوش تجاری همیشه در سازمان طرفدران خود را دارد و دانشجویان مدیریت می تواند از این بخش به عنوان موضوعی ترکیبی در تحقیقات خود استفاده کنند. به عنوان مثال می توانند در موضوع پایان نامه خود از هوش تجاری استفاده کنند. مثلا نقش هوش تجاری در ارتقای برند و یا تاثیر هوش تجاری بر مدیریت عملکرد و ... در این بخش مختصری به ادبیات تحقیق مرتبط با هوش تجاری می پردازیم.

 

هوش تجاری چیست  و چرا سازمان ها به ایجاد آن تمایل دارند


سازمان ها از طلوع عصر سرمایه داری، اطلاعات مربوط به رقبایشان  را گردآوری می کردند. امروزه نیز از نظر بسیاری از صاحبنظران انقلاب واقعی در عرصه ی کسب و کار  در تلاش هایی نهفته است که فعالیت های اطلاعاتی را موقعیت یابی می کنند(گیلاد،1986 به نقل از حقیقت منفرد،1390). امروزه بیشتر سازمانها، پی بردهاند که اطلاعات، خون زندگی اقتصاد دیجیتال است و کلید موفقیت درعصر اطلاعات، اتخاذ تصمیماتی است که بدون تناقض، بهتر و سریعتر در عرصهی رقابت پیش دستی نماید. تصمیمات تجاری نامناسب یعنی تصمیمات مبتنی بر اطلاعات حداقل یا ناقص، که می تواند زیان های بسیاری به بار آورد، شرکت را از بازار خارج کند و یا حتی شرکت را ورشکست نماید(محقر و همکاران،1387).

واژهی هوش تجاری  نخستین بار در سال 1681 توسط ریچارد میلر در کتاب دانشنامه ی تجارت و کسب و کار استفاده شد. او این واژه را برای شخص بانکداری به کار برد که زودتر از رقبای خود، با دریافت و تحلیل اطلاعاتی در مورد محیط کسب و کار خود و سایر رخدادهای اجتماعی تاثیرگذار توانسته بود از سایر رقبای خود پیشی گرفته و سود قابل توجهی کسب نماید. سپس این واژه توسط پژوهشگران نهادهای مختلف استفاده و توسعه داده شد تا به شکل پیشرفته و دقیق امروزی خود برسد. در زمان حال نیز با شرایطی پیچیده تر از قبل، سازمان ها برای استمرار فعالیت های خود در زمینه های مختلف نیازمند بهبود مستمر  هستند که این امر با بهبود عملکرد سازمان از طریق توسعه ی فناوری هوش تجاری امکانپذیر است. هوش تجاری یکی از شاخه های نسبتا جدید فناوری اطلاعات  است که با دامنه ی وسیعی از تکنیک ها، ابزارها و برنامه های کاربردی در ارتباط است و هدف آن، تحلیل عملیات و ارتقای کیفیت  است. هوش تجاری فرآیند افزایش سوددهی سازمان در بازار رقابتی با استفادهی هوشمندانه از داده های موجود در فرآیند تصمیم گیری در سازمان است. در حقیقت در هوش تجاری، اطلاعات دریافت و به گونهای استفاده می شود که ما را به هدف مطلوب در کسب و کار برساند. استفاده از آن تنها مختص یک صنعت و یا کسب و کار خاص نیست، بلکه درهر کسب و کاری می توان از اصول و روشهای هوش تجاری استفاده نمود(علی پسادست، 1393).

هوش، مجموعهی توانایی هایی است که در حل مسئله و ایجاد محصولات جدید که در یک فرهنگ ارزشمند تلقی می شوند، به کار می رود. یکی از مهم ترین انواع هوش که در محیط کسب و کار و برای مدیران ارشد سازمانی از اهمیت بالایی برخورد است، هوش تجاری می باشد(هابول،2010 به نقل از حاجیپور شوشتری،1393). هوش تجاری شامل مجموعهای از ابزارها، برنامه های کاربردی و متدلوژی هایی است که با جمع آوری داده ها از منابع درون و برون سازمانی، داده ها را برای تجزیه و تحلیل آماده می کند، امکان اجرای پرس و جو را مهیا می سازد، گزارشات و داشبوردها  را ایجاد می نماید به نحوی که این گزارشات در اختیار تصمیم گیران و همینطور کارکنان قرار می گیرد(تولایی و همکاران، 1394). 

بر اساس آلدمن  و ديگران( 2002 )، هوش تجاري اصطلاحي است که رنج وسيعي از نرم افزارهاي تحليلي و راه حل هايي براي جمع آوري، يکسان سازي، تحليل کردن و ايجاد زمينه دسترسي به اطلاعات به روشي که به کاربر سازمان اجازه دهد تصميمات تجاري بهتري بگيرد، را در برمي گيرد. مالوترا  (2000)، هوش تجاري را عبارت از تسهيل کننده اتصال ها در سازمان هاي به شيوه نوين مي داند که باعث مي شود اطلاعات زمان واقعي به مخزن متمرکز برسد و تحليل هايي بدست آيند که بتواند در هر سطح عمودي يا افقي، درون يا  بيرون مؤسسه تجاري به بهره برداري برسد. هوش تجاري نتيجه تحليل عميق دروني داده هاي جزئي كسب و كار، شامل انبار داده و فناوري هاي کاربردي مي باشد (گانگادهاران و سوامي ، 2004). هوش تجاري از نظر تخصصي بسيار وسيع تر است، در پتانسيل (مديريت دانش، برنامه ريزي منابع سرمايه، سيستم هاي حمايت تصميم گيري و داده کاوي را در بر مي گيرد(گانگادهاران و سوامي،2004).

کليد اصلي براي يک سيستم هوش تجاري موفق، يکسان سازي داده از تعداد زياد سيستم هاي عملکردي تجاري به يک مخزن اطلاعات سازمان است. تعداد کمي از سازمان ها، مخزن داده سرمايه تمام عياري دارند. دليل اين امر طرح گسترده تلاش براي يکسان سازي تمام داده هاي سازمان است (برسون  و ديگران، 2002 ). تاکيد بر اين نکته لازم است که از نظر پديدار شدن محيط کاملا پوياي تجاري، تنها كسب و كارهايي که از نظر رقابتي برتر باشند، به موفقيت در بازار دست خواهند يافت. سازمان ها با توجه به قابليت به کارگيري اطلاعات درباره مکان بازار خود، مشتري ها و عملکردهاي لازم براي جمع آوري سرمايه در فرصت هاي تجاري، از يکديگر متمايز خواهند شد. ماس و آتر  (2003) هوش تجاري را به عنوان تشکيلات يکپارچه عملکردهاي کاربردي front-office  و کاربردي back-office مي داند. گانگادهاران و سوامي( 2004 )، هوش تجاري را ساختار سازمان براي جمع آوري فشرده پايگاه داده ها و برنامه هاي کاربردي حمايت تصميم گيري همراه با برنامه هاي کاربردي عملکردي تعريف مي کند، که به گروه تجاري امکان دسترسي آسان به اطلاعات تجاريشان داده و اجازه گرفتن تصميمات دقيق را مي دهد.

هوش تجاری را می توان از منظر های مختلفی تعریف نمود. هوش تجاری از منظر مدیریتی، تصحیح و پیاده سازی فرایند تصمیم گیری مدیران است که در آن ها دانشی بر پایه ی دقیق ترین و جامع ترین اطلاعات واقعی سازمان، ایجاد می شود(اسکو و سلطانی، 1391: 6).

بکارگیری دانش ایجاد شده، قابلیتی برای تصمیم گیری در سطوح مختلف مسائل ساخت یافته، نیمه ساخت یافته و غیر ساخت یافته و افزایش توانایی مدیر در اعمال تصمیمات استراتژیک است. هوش تجاری از منظر معماری و فرایندهای سازمانی، یک چارچوب است که بستری برای حرکت از داده به اطلاعات و از اطلاعات به دانش با ایجاد ارزش افزوده و تمرکز بر فرایندهای تصمیم گیری در سطوح مختلف مدیریتی در سازمان محسوب می شود. این امر از منظر بازار، ایجاد برتری رقابتی با استفاده از ابزارهای قدرتمند تحلیل رقبا، نظارت هوشمند و تعامل با مشتریان و شرکای تجاری، نظارت هوشمند بازار و شناسایی تغییرات آتی آن و فرآیند بالابردن سوددهی سازمان در بازار رقابتی است. امّا از منظر فناوری یک سیستم هوشمند است که با ایجاد بستر فنی و معماری مناسب جهت گسترش و استفاده ی بهینه از منابع و ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری در راستای شناسایی، جمع آوری، پردازش، نتیجه گیری و نمایش داده ها و اطلاعات مورد نیاز در سازمان، مبتنی بر پردازش تحلیلی برخط است (لاریسا و آتره، 2003؛ به نقل از اسکو و سلطانی، 1391: 6).

سیستم های هوش تجاری معمولاً برنامه واحدی نیستند بلکه اجزاء گوناگونی را شامل می شوند که به دقت به یکدیگر مرتبط می شوند، طوری که کاربران را به انتخاب و تجزیه و تحلیل داده ها، جمع آوری و نمایش نتایج به شکلی قادر می سازند که استفاده و درک آن آسان می باشد.از نقطه نظر معماری،چنین سیستمی موارد زیر را شامل می شود:

پایگاه های داده های عملیاتی و داده های بیرونی: به عنوان منبع داده ها فرایند استخراج، تبدیل و بارگذاری: که جمع آوری داده از منابع گوناگون، کنترل خطاها، تبدیل به شکل منحصر بفرد و ذخیره سازی در انباره داده ها را شامل می شود.

انبار داده ها (به شکل های متعدد): پایگاه داده مرکزی برای کل سازمان برای ذخیره سازی و دستیابی داده ها را نشان می دهد و از سیستم های عملیاتی مجزاست.

ابزارهایی برای دستیابی و تجزیه و تحلیل داده ها: داده ها را به اطلاعات تبدیل می کنند. بیشترین مدل های ابزارهای تحلیلی عبارتند از: ابزارهای پرس و جو، ابزارهای گزارش دهی، ابزارهای پردازش تحلیلی آنلاین، داده کاوی و ....(هوکوار و جاکلیچ  ، 2010).

هوش تجاری در استخراج اطلاعات از داده های در دسترس و استفاده از آن ها به عنوان دانش در توسعه ی استراتژی های تجاری کاربرد دارد. به عبارتی هوش تجاری عمدتا به سیستم ها و تکنیک هایی اشاره می کند که به عنوان تصمیم یار در تعریف، استخراج و تجزیه و تحلیل داده های تجاری استفاده می شوند. هوش تجاری یک اصطلاح چتر مانند است که شامل معماری، ابزار، پایگاه داده، برنامه های کاربردی، فعالیت ها و فرآیندها برای سازماندهی، ادغام و کشف اطلاعات با هدف توسعه ی درک و دانش می باشد که می تواند یک فرایند تصمیم گیری بهتری را تولید کند. علاوه بر آن هوش تجاری یک چارچوب حیاتی فناوری اطلاعات برای بسیاری از سازمان ها می باشد، مخصوصا برای سازمان هایی که با داده های زیادی سر و کار دارند. هوش تجاری می تواند به سازمان ها در مدیریت و توسعه کمک کند(النوکری  و همکاران، 2012). هوش تجاری یک مجموعه ی بزرگ از برنامه های کاربردی و تکنولوژی هایی برای جمع آوری، ذخیره، تحلیل و مهیاکردن دسترسی به داده ها برای تصمیم گیری بهتر می باشد و داده کاوی یک فاکتور مهم در هوش تجاری می باشد(ماریس-کال  و همکاران، 2010). 

 

free webpage hit counter