برند چیست:

کلمه برند  از واژه برندر  مشتق شده که به معنای داغ زدن و سوزاندن است . از زمان های بسیار دور تولید کنندگان برای متمایز ساختن کالاهای خود از کالاهای سایر تولید کنندگان از نام تجاری استفاده می کردند . برند وسیله ای بود که گله داران برای نام گذاری حیوانات و سایر دارایی های خود مورد استفاده قرار می دادند . با گذشت زمان افراد علاوه بر نامگذاری کالا و دارایی ها برای نامگذاری سایر اموال شخصی از برند استفاده کردند. به عنوان مثال : سفالگران با گذاشتن اثر انگشت ، ستاره ، صلیب ، دایره و ... بر روی کوزه ها و گلدان های ساخت خود آنها را علامتگذاری می کردند . این علامتها بیانگر اصل بودن محصول بود و اطلاعات مهمی را در مورد سازنده آنها به خریداران منتقل می کرد . هر چند نامگذاری تجاری از گذشته های دور وجود داشت ولی عمده پیشرفت آن در سده اخیر صورت گرفته است . ظهور انقلاب صنعتی و گسترش حمل و نقل و انجام مبادلات کالا و خدمات در عرصه بین المللی محرک اصلی توسعه نامگذاری تجاری بود .

برند یک نام ، عبارت یا اصطلاح ، نشانه ، علامت ، نماد ، طرح یا ترکیبی از آنها می باشد که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه می کنند و به این وسیله آنها را از محصولات شرکت های رقیب متمایز می سازند.  برند به یک محصول یا خدمت ابعادی را می افزاید تا آن محصول یا خدمت از سایرین متمایز گردد (کاتلر و کلر،2006) 

به طور خلاصه برند موجب شناسایی فروشنده یا سازنده می شود.  برند در حقیقت تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه مجموعه ای از ویژگی ها، مزایا و خدمات خاصی به خریداران است (گروه اینتر برند ،1390)        

امروزه هویت برند همانند سرمایه برای سازمان و محصولات آن ارزش می آفریند ، از این رو ارتقای نام تجاری در بسیاری موارد به استراتژی سازمان تبدیل می گردد.  نام تجاری تصویری از محصولات در بازار است.  افرادی که با نام تجاری سر و کار دارند ، در پی کیفیت یا خصوصیات خاصی هستند که آن را ویژه یا منحصر به فرد می نماید . برندسازی مقوله ای بسیار حساس است و به دست آوردن فرصت ایجاد وفاداری در مشتری به سهولت صورت نمی گیرد و احساسات نسبت به یک برند در دیگران به راحتی تخریب می شود .

برند ها مي توانند با مشتريان خود ارتباط برقرار كنند . هنگامي كه مصرف كننده در زندگي روزمره خود به دنبال برندي خاص جهت برآوردن خواسته هايش اقدام مي كند ، به دنبال نامي است كه رضايت او را جلب كند . (ولوتسو ،2009 )  و اين همان ارتباط بين برند و مشتريان است كه به صورت وفاداري برند مطرح مي شود ، كه از موضوعات مهم پژوهش در مديريت برند است . (هیوبر و دیگران ، 2009 ) 

برندهای موفق و قوی وضعیت فیزیکی خود را ارتقا می دهند به همین دلیل با مصرف کنندگان ارتباط عمیقی برقرار می کنند و زنده می مانند . برند قوی مبتنی بر وفاداری مشتری است وفاداری به برند ، برند را به بهره برداری از سود به صورت یک حق توانمند می سازد و موجب بقای سهم بازار شده و سود بلند مدت شرکت را تضمین می کند .

اگر سازمانی برند را تنها در حد یک نام در نظر بگیرد کاربرد عمیقی را که برند می تواند در بازاریابی داشته باشد درک نخواهد کرد.  تصویر برند بر ادراک مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات تأثیر دارد و اعتبار سازمان بر روی ادراک مشتری و وفاداری او مؤثر است (میر ویسی ،  1388)

برند بخشی از ویژگی های عملیاتی و هیجانی است که مشتری به یک کالا یا خدمات نسبت می دهد و یک ابزار یاری رسان به مشتریان برای تصمیم گیری و خرید می باشد (مدنی و روستا ، 1389)

بارزترین مهارت بازاریاب حرفه ای شاید این باشد که بتواند برند تجاری قدرتمندی به وجود آورد ، از آن پاسداری کند مصونش بدارد و آن را تقویت نماید .

برندهای پرقدرت امنیت و رشد بلندمدت ، سودهای قابل دوام بیشتر و افزایش ارزش سرمایه را فراهم می کنند ، زیرا آنها به تمایز رقابتی بالاتر ، حجم فروش بیشتر ، صرفه جویی های مقیاسی وکاهش هزینه ها وامنیت تقاضای بیشتر نائل می شوند .


 معانی مختلف یک برند : 

ویژگی ها:  نخستین تداعی نام تجاری در ذهن ویژگی های خاص است .

مزایا:  یک نام تجاری چیزی بیش از مجموعه ای از ویژگی هاست.  مشتریان خریدار ویژگی نیستند بلکه در پی مزیت ها هستند.  ویژگی ها می بایست به مزایای عملیاتی یا عاطفی تبدیل شوند .

فواید:  نام تجاری درباره فوایدی که تولید کننده ارائه می دهد هم مطالبی گفتنی دارد.

فرهنگ:  نام تجاری ممکن است نشانگر فرهنگ خاصی باشد .

شخصیت:  نام تجاری می تواند شخصیت خاصی را در ذهن مجسم کند .

استفاده کننده:  نام تجاری نوع مصرف کننده ای که کالا می خرد یا از آن استفاده می کند را نشان می دهد.

اگر مخاطبین بتوانند ابعاد شش گانه نام تجاری را در نظر خود مجسم کنند آن نام تجاری از عمق لازم برخوردار است ، در غیر اینصورت نام تجاری کم عمق خواهد بود (کاتلر،1390) 


صفات مشخصه برند

یک برند نیرومند باید از این صفات برخوردار باشد : تناسب ، جایگاه مناسب ، تحمل پذیری ، اعتبار ، الهام بخش ، بی همتایی ، جذابیت

 

برند از نظر مصرف کننده 

یعنی : ۱. منشا یا مبدا محصول ۲. واگذاری مسئولیت به تولیدکننده ۳. خطرپذیری کمتر ۴. هزینه پرس و جوی کمتر ۵. نشانه کیفیت ۶.  معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول ۷. وسیله نمادین برای اظهار شخصیت . (جعفر پیشه ، 1390)


چندین وجه یک نام تجاری موفق 

یک نام تجاری خوب چندین منظر دارد :

 (پدیداری)  : به طور مؤثر در دید مشتریان بازار هدف باشد .

 (اطلاع رسانی)  : ایجاد توجه به مزایا و فواید نام تجاری .

 (جذبه احساسی)  : ایجاد شخصیت وهویت برای نام تجاری .

 (جنبه های کارکردی)  : در مجموع این نام تجاری چگونه عمل می کند .

 

free webpage hit counter