تعریف رسانه و انواع آن

برای شناخت و معرفت بیشتر درباره یک موضوع بهترین و اولین مرحله تعریف جامع و مانعی از موضوع است از این رو ابتدا به تعریف(رسانه) یا(رسانه های عمومی) می پردازیم؛ تا حیطه آن ها را به طور کامل مشخص نماییم. رسانه های جمعی یا عمومی و به تعبیر دیگر وسایل ارتباط جمعی اصطلاح فارسی شده واژه لاتین«Medium» است که جمع آن«Media» می باشد و منظور از آن دسته ای از وسایل هستند که مورد توجه تعداد کثیری می باشند و از تمدن های جدید بوجود آمده اند. البته رسانه در این تعریف به طور کامل معرفی نشده است زیرا وسایلی که مورد توجه تعداد کثیری باشد و در تمدن جدید بوجود آمده باشد محدود و منحصر به وسایل ارتباط جمعی نیست از این رو بایستی به تعریفی دقیق تر پرداخت. رسانه به معنی هر وسیله ای است که انتقال دهنده فرهنگ ها و افکار عده ای باشد. و اکنون آن چه مصداق این تعریف است وسایلی همانند: روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، CDها، ویدئو و... می باشند.) باقر ساروخاني، جامعه شناسي وسايل ارتباط جمعي، ص3   .(رسانه ها به عنوان حاملان و منتقل کنندگان پیام می توانند در ساخت فرهنگ عمومی، باورها و افکار عمومی موثر باشند. آنها بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی عقیدتی و فرهنگی امکان حضور در همه نقاط جغرافیایی پیدا کرده اندو عبارتند از : 

1) روزنامه ها

2) مجلات

 3) رادیو

4) سینما

5) تلویزیون

6) ماهواره

7) اینترنت

کارکرد رسانه ها

ویژگی اصلی رسانه ها(همه جا) بودن آن هاست. بر خلاف مدرسه و دیگر ارکان حیات انسانی، رسانه ها امری فراگیرند آن ها می توانند یک کلاس بی دیوار با میلیاردها مستمع تشکیل دهند. رسانه ها وظیفه حراست از محیط را به عهده دارند آن ها باید همبستگی کلی را بین اجزاء جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی ایجاد کنند و مسئولیت انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر را به عهده دارند. ) مجله نگاه حوزه، ش81-80، ص4) استوارت هال» جامعه را به صورت مدار بسته ای تعریف می کند که رسانه های جمعی به عنوان شاهراه در فرآیند هویت بخشی در جامعه نقش پیدا می کنند. ) فصلنامه مطالعات ملي، سال پنجم، ويژه هويت، ص258.(. 

در هر یک از رسانه‏ها مجموعه‏ای از کارکردهای قابل تصور است که هارولد لاسول در تحقیقات خود در سال 1976 سه کارکرد عمده برای رسانه‏ها برشمرد که در ادامه شرح خواهند داده شد.

1) نظارت بر محیط به معنی جمع‏آوری و توزیع اطلاعات در مورد رویدادهای محیط اطراف

2) همبستگی بخشی از جامعه در واکنش به محیط

3) انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر

رایت به این سه کارکرد مقوله تفریح و سرگرمی را اضافه کرده که به اعمال ارتباطی اشاره دارد که جهت سرگرمی و تفریح صورت می‏گیرند. 

رسانه دیجیتال ,  اشکال و ویژگیها

رسانه هایی که تبادل یا انتشار محتوا در آنها، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد. شامل رسانه های برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویس های مخابراتی از قبیل MMS وSMS و سایر اشکال شبکه های تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانه های مبتنی بر حامل های فیزیکی دیجیتال از قبیل بسته های نرم افزاری رسانه ای، بازی های رایانه ای و مانند آن ها.برخی از اشکال رسانه های دیجیتال عبارتند از :

1- نرم افزارهای رایانه ای (نرم افزارهای رسانه ای / نرم افزارهای چند رسانه ای / ...)

2- بازیهای رایانه ای (بازیهای آفلاین/ بازیهای آنلاین/ بازیهای موبایل /بازیهای تحت شبکه/....)

3- اینترنت (پایگاههای اینترنتی و سرویسهای مختلف همچون اجتماعات مجازی/ گروههای اینترنتی)

4- هنرهای دیجیتال (سینمای دیجیتال/ گرافیک رایانه ای / نقاشی دیجیتال/ تئاتر دیجیتال/ موسیقی دیجیتال)

5- تلفن همراه و سرویسهای مختلف آن (پیامک/ پیام چند رسانه ای/ GPRS/ 3G/...)

همچنین ویژگیهای رسانه های دیجیتال به شرح زیر میباشند :

1- سرعت و وسعت دامنه انتشار

2- بستر نشر آسان (اینترنت/ تکثیر استمپری/...)

3-تنوع و حجم بالای محتوا (نرم افزارهای چند رسانه ای حاوی چند صد جلد کتاب، چند ده ساعت فیلم و صوت با قابلیت جستجو و ... / بازیهای رایانه ای ) 

4- جذابیت و تعاملی بودن محصولات (بازیهای رایانه ای / اجتماعات مجازی/ ...)

5- بدون مرز بودن ارتباطات

6- کم هزینه بودن تولید و دسترسی (با 20 هزار تومان صاحب یک خبرگزاری بین المللی شوید/ با 60 هزار تومان هزار نسخه از یک اثر را می توان تکثیر کرد /...)

7- طیف وسیع و متنوع مخاطبین

 رسانه‌های اجتماعی و تمایزها با رسانه‌های صنعتی

وب‌سایت‌ها و ابزارهای دنیای مجازی که روزگاری موضوعی جدید و حاشیه‌ای محسوب می‌شدند حال به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده‌اند. این ابزارها که تحولات شبکه‌های ارتباطی در گسترش آنها نقش داشته‌اند این‌روزها از طریق «اینترنت همراه» هم به‌سادگی قابل دسترس هستند. به گروهی از رسانه‌های آنلاین که در این فضای جدید متولد شده‌اند عنوان رسانه‌های اجتماعی داده شده است. 

آندره کاپلن و مایکل هانلین رسانه‌های اجتماعی را این گونه تعریف می‌کنند:

"گروهی از برنامه‌های کاربردی  مبتنی بر اینترنت هستند که با اتکا به بنیان‌های تکنولوژیک وب 2 ، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید‌شده بوسیله کاربران را می‌دهند"

رسانه‌های اجتماعی از رسانه‌های سنتی یا صنعتی مانند روزنامه‌ها، تلویزیون، و فیلم متمایز هستند.آنها نسبتا ارزان قیمت و در دسترس هستنند که به هر کسی (از جمله افراد حقیقی) امکان می‌دهند تا به اطلاعات دسترسی یابند یا آن را منتشر کند، در حالیکه رسانه‌های صنعتی، عموما به منابع قابل‌توجه برای انتشار اطلاعات نیاز دارند.برخی از مشخصاتی که به توصیف تفاوت‌های رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های صنعتی کمک می‌کنند به این قرارند:

- دامنه دسترسی (Reach):

تکنولوژی‌ رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های صنعتی هر دو امکان گسترش دسترسی را فراهم می‌کنند و می‌توانند به مخاطبانی جهانی دست یابند. اما رسانه‌های صنعتی به طور شاخص از یک شبکه سازمانی متمرکز برای سازماندهی، تولید، و انتشار استفاده می‌کنند، در حالیکه رسانه‌های اجتماعی ذاتا تمرکز زدایی‌شده‌تر و کمتر سلسله مراتبی هستند و با نقاط متعدد تولید و مصرف مشخص می‌شوند.

- قابلیت دسترسی(Accesibility):

وسائل تولید برای رسانه‌های صنعتی به طور معمول در اختیار دولت و/یا شرکت‌های خصوصی هستند؛ رسانه‌های اجتماعی به طور رایگان یا با هزینه ناچیز در دسترس عموم مردم هستند.

- سهولت استفاده (Usability):

تولید رسانه‌های صنعتی به طور معمول نیاز به مهارت‌ها و آموزش اختصاصی دارد. در مقابل، اغلب تولیدات رسانه‌های اجتماعی، به مهارت‌ها و آموزش اختصاصی نیاز ندارد یا تنها به تجدید برداشتی از مهارت‌های موجود نیاز دارند؛ از لحاظ نظری هر کسی با دسترسی به اینترنت می‌تواند وسائل تولید رسانه‌های اجتماعی را به کار بیندازد.

- ارتباط فوری (Immediacy):

زمان تاخیری میان مواد ارتباطی تولید شده در رسانه‌های اجتماعی ممکن است طولانی باشد (روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها) در حالیکه در رسانه‌های اجتماعی امکان پاسخ‌های تقریبا فوری وجود دارد؛ تنها مشارکت‌کنندگان تعیین کننده هر تاخیری در پاسخ.

- استمرار (Permanence):

تولیدات رسانه‌های صنعتی، هنگامی که ایجاد می‌‌شوند، دیگر قابل تغییر دادن نیست (زمانی که مقاله یک مجله چاپ و توزیع شد، دیگر نمی‌توان درآن تغییری ایجاد کرد)، در حالیکه تولیدات رسانه‌های اجتماعی را می‌توان تقریبا به طور فوری با گذاشتن اظهار نظر یا ویراستاری تغییر داد.

انواع رسانه‌های اجتماعی 

در ادامه در مورد هر کدام از انواع این رسانه‌های اجتماعی توضیحی ارائه خواهد شد.  

1)وبلاگ‌ها

به‌زبان ساده وبلاگ فضای آنلاینی است که در آن مطالب به‌ترتیب جدید‌ترین پست‌ها منتشر می‌شوند. چند ویژگی وبلاگ‌ها را از دیگر انواع وب‌سایت‌ها متفاوت و متمایز می‌کند. نخست لحن نوشتاری وبلاگ‌هاست. مطالب وبلاگ‌ها اغلب با لحن شخصی و گاه محاوره‌ای نوشته می‌شوند و به نویسنده یا گروهی از نویسندگان تعلق دارند. ویژگی دیگر وبلاگ‌ها امکانات تعاملی آنهاست.در وبلاگ امکان دریافت نظرات برای هر نوشته  وجود دارد. امکان ارسال و دریافت دنبالک روی هر مطلب وبلاگ از دیگر قابلیت‌های وبلاگ‌هاست که به کمک آن می‌توان بحثی را پیگیری و دنبال کرد. همچنین امکان مشترک شدن در وبلاگ‌ها از طریق دریافت مطالب به‌وسیله ایمیل و یا دنبال کردن مطالب در خبرخوان‌ها به‌وسیله آر.اس.اس هم وجود دارد.

2)ویکی‌ها

ویکی‌ها وب‌سایت‌هایی هستند که اجاره می‌دهند مخاطبان و کاربران عادی اینترنت محتوای آنها را تولید و ویرایش کنند. ویکی‌ها برای کارها و پروژه‌های مشارکتی مناسب هستند. مثلا اگر قرار باشد متنی طولانی را افراد مختلفی از نقاط متفاوتی به‌صورت تیمی کامل کنند استفاده از مدل ویکی‌ مناسب‌ترین گزینه است. ویکی‌پدیا مشهورترین سایت ویکی در دنیاست. ویکی‌پدیا دانش‌نامه آزاد آنلاینی است که سال ۲۰۰۱ شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر بالغ بر دو و نیم میلیون مقاله فقط به زبان انگلیسی و حدود یک میلیون کاربر دارد. 

3)پادکست‌ها

پادکست‌ها فایل‌های صوتی یا تصویری هستند که در اینترنت منتشر می‌شوند و کاربران می‌توانند مشترک آنها شوند. برای فایل‌های تصویری گاهی از عنوان وادکست هم استفاده می‌شود و گاهی نیز پادکست‌ها را هم شامل فایل‌های تصویری و هم صوتی می‌دانند. 

4)فروم‌ها

فروم‌های اینترنتی قدیمی‌ترین نوع از رسانه‌های اجتماعی آنلاین محسوب می‌شوند. فروم‌ها معمولا حول موضوع خاصی شکل می‌گیرند. مثلا موسیقی، تکنولوژی، سینما و تلویزیون، اقتصاد و غیره می‌توانند موضوعاتی باشند که مبنای ایجاد یک فروم شوند. معمولا هر فروم از اتاق‌های مختلفی تشکیل شده است. کاربران اینترنتی از طریق عضویت در فروم‌ها می‌توانند وارد بخش‌های مختلف فروم شوند و موضوعات مطرح شده را مطالعه کنند یا موضوع جدیدی مطرح کنند.

5)کامیونیتی‌های محتوایی

کامیونیتی‌های محتوایی اندکی شبیه به شبکه‌های اجتماعی هستند؛ کاربر برای استفاده باید ثبت‌نام کند و پس از ثبت‌نام دارای صفحه شخصی است و امکان متصل شدن به دوستان را دارد. هر چند این نوع وب‌سایت‌ها بر اشتراک‌گذاری نوع خاصی از محتوا متمرکز هستند.به‌عنوان مثال فلیکر  در حوزه به‌اشتراک‌گذاری عکس فعالیت می‌کند و از محبوب‌ترین سایت‌های در زمینه تصویر در دنیاست.یوتیوب   نمونه دیگری از این نوع وب‌سایت‌هاست که در حوزه ‌اشتراک‌گذاری فایل‌های ویدئویی فعالیت می‌کند. 

6) شبکه‌های اجتماعی

رسانه های اجتماعی بعنوان مهمترین نوع رسانه اجتماعی شامل زیر مجموعه هایی از موارد گوناگون هستند که شبکه های اجتماعی  مهمترین زیر مجموعه این رسانه ها است بطوریکه تاثیر گذار ترین مورد در بازاریابی های مبتنی بر اینترنت است .

7)میکروبلاگ‌ها

میکروبلاگ‌ها ابزاری هستند که مولفه‌هایی از وبلاگ‌نویسی با پیام‌های فوری و شبکه‌های اجتماعی را ترکیب کرده‌اند. سایت پیشرو در عرصه میکروبلاگ‌ها، توییتر  است که بالغ بر یک میلیون کاربر دارد. از جمله دیگر میکروبلاگ‌های قابل اشاره و مهم در دنیای وب می‌توان به پاونس  و جایکو  اشاره کرد که هر کدام تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با توییتر دارند.اعضای توییتر با عضویت در سایت می‌توانند مطالب کوتاه‌شان را منتشر کنند. این مطالب باید حداکثر ۱۴۰ کاراکتر باشند و معمولا شامل شرح وضعیت فعلی نویسنده آن هستند. 

سایت های شبکه اجتماعی 

در این بخش ابتدا به بررسی تاریخچه شبکه های اجتماعی  می پردازم تا زمینه ایجاد آنها و شبکه های اجتماعی مختلف را بهتر بشناسیم .

برخی معتقدند که  سایت های دوستیابی اولین شبکه های اجتماعی اینترنتی هستند  اولین سایت های دوستیابی زمانی شروع به کار کردند که استفاده  از اینترنت تقریبا همه گیر شده بود  .این سایت ها به کاربران امکان عضویت و برقراری  تماس با دیگر اعضا را می دادند. سخنگاه های آنلاین هم نقش مهمی در پیشرفت و تکامل شبکه های اجتماعی داشته اند ( بشارتی ، 1390) .

اما  مفهومی با عنوان شبکه های اجتماعی اینترنی با قالب امروزی اولین بار در سال  1960 در  دانشگاه ایلی نویز در ایالت متحده آمریکا مطرح شد .

بعد از آن اولین شبکه اجتماعی اینترنتی مدرن در سال97 به نام » شش درجه « راه اندازی شد. این سایت به کاربران امکان عضویت و آشنایی با دیگر اعضا را می داد. در این سایت ابتدا کاربران امکان ایجاد پروفایل برای خود داشتند که بعد از مدتی امکان ایجاد لیست دوستان هم به آن اضافه شد ) افتاده 1390 ) .  البته قبل از این سایت هم سایتهایی (مثل »ملاقات (Dating) «  و  »  انجمن ها« (Forums ) ) وجود داشتند که امکان پروفایل یا امکان ایجاد ارتباط دوستان (شبکه » همکلاسی ها « ) را به کاربران می دادند  . اما تنها سایتی که این دو ویژگی را با هم داشت  » شش درجه « بود  بنابراین به عنوان اولین شبکه اجتماعی شناخته شد. این سایت با ارتقای امکانات خود کاربران زیادی را جذب کرد و کم کم در حال تبدیل شدن به یک ابزار تجارت بود. اما در سال 2000و بعد از 8 سال فعالیت، مسدود شد )در سال 2000 فروخته شد و در سال 2001 تعطیل شد(. مهم ترین علت آن استفاده نادرست  کاربرانش بود که موجب چندین شکایت از سایت شد ) اکبری، 1389). 

از سال 1997 تا سال 2001 شبکه های اجتماعی مختلفی با امکانات و ویژگی های متفاوت از دیگری ساخته شد. مثل خیابان آسیایی ، سیاره سیاه و MiGenete. 

این ها به کاربران امکان عضویت و اضافه کردن لیست دوستان را )بدون دریافت تاییدیه برای اضافه کردن دوست( می دادند. کاربران می توانستند از سه نوع کاربری حرفه ای، شخصی و  دوستیابی استفاده کنند. این سایت ها هیچ گونه خلاقیتی نداشتند اما جزو اولین شبکه های اجتماعی هستند )بشارتی ، 1390(.

از سال 2001 به بعد شبکه های اجتماعی متفاوتی با کاربری های متنوع ایجاد شد و در واقع موج جدیدی از شبکه های  اجتماعی شکل گرفت  از جمله لایوژورنال  و رایز  اولین شبکه های اجتماعی با اهداف حرفه ای بودند. لایوژورنال شبکه اجتماعی مبتنی بر مرور ژورنال ها بود و در رایز نیز کاربران می توانستند حول فعالیت های تجاری شان شبکه سازی کنند. رایز با هدف تجاری و کسب و کار شکل گرفت و به بزرگترین شبکه خدمات کسب و کار تبدیل شد. راه اندازی شبکه ی اجتماعی رایز در سال 2002 شروع دومین موج از شبکه های اجتماعی بود که فعالیت این نوع وب سایت ها را از تمرکز بر حوزه ی سرگرمی خارج کرد. در ادامه ی همین موج بود که سایت لینکدین   در سال 2002 نیز راه اندازی شد که هنوز فعالیت آن به عنوان مهم ترین شبکه ی اجتماعی حرفه ای و تجاری ادامه دارد. در این سال ها شبکه های اجتماعی، وب سایت های حاشیه ای در دنیای مجازی محسوب می شدند و هنوز وب سایت های کلاسیک وب 1 در اینترنت حرف اول را می زدند . از سال2002  شبکه های اجتماعی  فرند استر    و  اورکات   و  لینکدین راه اندازی شدند. شبکه فرند استر به عنوان مکمل سایت رایز شکل گرفت. این سایت از آنجا که یک امکان جدید را در اختیار کابران قرار داده بود، کاربران بسیاری را جذب خود کرد و بعد از یک سال، سه میلیون کاربر را از آن خود کرد. این امکان جدید که با استقبال مردم رو به رو شده بود، امکان دوست شدن فرد با چهار نسبت آن طرف تر یعنی دوست دوست دوست دوست هایش بود. بعد از مدتی  یک امکان جذاب دیگر این  سایت، آیکونی به نام» معروف ترین ها «  بود  بعضی افراد اقدام  به ایجاد پروفایل های جعلی شخصیت های معروف کردند و مشکلات ایجاد شده، کمپانی را مجبور به حذف این آیکون کرد. مشکل دیگر، حجم زیاد کاربران سایت بود که باعث ایجاد مشکلات فنی در سایت شد. در نتیجه محبوبیت این سایت در آمریکا کمرنگ شد اما در همین زمان در کشورهای دیگر به شهرت و محبوبیت بسیاری دست یافت. امروزه کاربری سایت فرند استر تغییر کرده و به شبکه اجتماعی بازی های آنلاین تبدیل شده است. » اورکات بیوک کوکتن « مهندس ترک تبار شرکت اینترنتی گوگل در ساعت هایی که مدیرانش به او و کارمندان اجازه می دادند به پروژه های شخصی خود بپردازند روی شبکه ای کار می کرد که حاصلش سایت اورکات دیگر بود. اورکات شبکه ای گسترده بود که هر کس برای خود یک پروفایل داشت. برای دوستانش پیغام می فرستاد و با آن ها انجمن های گفت و گو تشکیل می داد و....  هر پروفایل دارای سه بخش اجتماعی، حرفه ای و شخصی است ) قنبری، 1391)

معمول ترین بخش هر پرونده که ابتدا نمایش داده می شود، بخش اجتماعی است که اطلاعات عمومی هر فرد را نشان می دهد. اورکات زمانی بسیار محبوب و پرمخاطب بود اما حالا فیس بوک جای آن را گرفته است. از سال 2003 تعداد زیادی شبکه اجتماعی با کاربری های مختلف به وجود آمد که می خواستند به موفقیت های فرند استر دست پیدا کنند  . این سایت ها گاهی کاربران و مخاطبان خاص خود را داشتند. مثل لینکدین ، زینگ   که کاربری تجاری و کسب و کار داشتند.  

در سال2004  فرند استر با 4 میلیون کاربر و مای اسپیس با 2میلیون کاربر صاحب بیشترین کاربران در حوزه شبکه های اجتماعی بودند. اکنون مای اسپیس جای خود را به فیسبوک با بیش از 400 میلیون کاربر داده است و   امکانات و ویژگی های آن از تمام شبکه های اجتماعی دیگر بیشتر و به روزتر است. فیس بوک در سال 2004 توسط مارک زوکربرگ  یکی از دانشجویان دانشگاه  هاروارد در خوابگاه دانشگاه راه اندازی شد )اکبری ، 1389) 

این سایت در سال 2006 در دسترس عموم قرار گرفت و قبل از آن به دانشجویان دانشگاه هاروارد اختصاص داشت. در این سال  توییتر هم راه اندازی شد. توییتر یک سرویس ارائه دهنده میکروبلاگینگ است که در ماه مارس سال 2006 توسط  » جک دورسی « ایجاد شد و در ژوئیه آغاز به کار کرد و هم اکنون بیش200 از میلیون نفر کاربر دارد.

در سال 2008  فیس بوک با ایجاد صفحات اصلی وب سایت خود به زبان های مختلف، موجب رشد چشم گیر کاربران و سایت خود شد )جواد افتاده، 1389) 

بعد از راه اندازی فیس بوک، ابتدا اکثر دانشجویان هاروارد و بعد از آن بسیاری از دانشگاهیان ایالات متحده و حالا تمام دانشگاه های معتبر و بزرگترین شرکت های دنیا و بزرگ ترین چهره های جهانی و جمعیت بسیار زیادی از مردم سرتاسر جهان عضو این شبکه اجتماعی هستند.

 

وب2     با تأكيد بر شبكه هاي اجتماعي و رسانه های اجتماعی

جهان طی چند سال گذشته قدم به دنیای جدیدی تحت عنوان «وب 1» و در ادامه «وب 2» گذاشته که ظرف مدت زمان اندکی، «وب 2» به سبب امکان ارتباط تعاملی دوسویه مورد استقبال کاربران فضای سایبری قرار گرفته است. حال ضمن معرفی وب 2 , به اختصار به بررسی ويژگي هاي این نسل ؛ با تأكيد بر شبكه هاي اجتماعي یا رسانه های اجتماعی می پردازیم:

نسل اول وب( 1990 تا 2000 ): شامل ايميل، وب سايت، موتورهاي جستجو، يلو پيج ها، دايركتوري ها، چت روم ها مي باشد.

و نسل دوم وب( 2000 تا 2009 ): شبكه هاي اجتماعي يا رسانه هاي اجتماعي نيز شامل وبلاگ ها، ميكروبلاگ ها، شبكه هاي دوست يابي، شبكه هاي اجتماعي، ويكي ها، سايت هاي اشتراك گذاري، پيام رسان ها، تالارهاي گفتگو، گروه هاي ايميلي، خبرخوان ها، پادكست ها، لينكدوني هاي عمومي است.وب 2 را یک رویکرد نو می دانند نه یک تکنولوژی تازه (Davis,2005) . در واقع وب 2 چیزی بیشتر از یک اسم نیست. اسمی که تیم اوریلی  روی نسل جدیدی از دات کام های شبیه هم گذاشت. چیزی که این سایتها را شبیه هم میکرد نه یک تکنولوژی خاص یا یک استاندارد جدید,که شباهت هایی در استفاده از همان ابزارها و استانداردهای قدیمی بود. سایت های وب دویی نگاهشان را به ابزار وب عوض کرده بودند. وب 2 رویکرد نوین وب به سوی مدل های مشارکت جو,توسعه بازار, انعطاف پذیر و برای نظام های تولید محتواست که میتواند به کاهش هزینه های تولید و پردازش,ذخیره سازی, سازمان دهی و اشاعه اطلاعات منجر شود(نوروزی,منصوری,حسینی, 1386 ( . رویکرد جدید وب این گونه است : اطلاعات به واحدهای کوچکتری از محتوا خرد میشود و بوسیله سایتهای بسیاری توزیع میگردد. وب جدید دنیای اسناد نیست بلکه دنیای داده است. بطور کلی سایتهای مبتنی بر وب 2 چنین شباهت هایی دارند ‌: (مورمن و دیگران, 1992)

-تولید محتوا در آنها توزیع شده است . کاربران در رشد سایت نقش مهمی دارند.

-معماری سرویس گرا و مدل توزیع نرم افزار بعنوان یک سرویس و میزبانی سرویس ها : در این مدل بجای آنکه کاربر بابت خرید نرم افزار پول بدهد, پول را بابت استفاده از آن میدهد.

-تبدیل وب سایتها از مجموعه ای از اطلاعات به منابع محتوا و عملیات.

-مدل های تجاری بسیار ساده و سبک 

-رویکرد گسترده به استانداردسازی و بازکردن معماری و واسطهای سرویسها

-افزایش سهم مرورگر و سرویس گیرنده در عملیات

-سرویسهای مجانی

 

اهداف و کارکردهای شبکه های اجتماعی

بطور کلی اهداف شبکه های اجتماعی عبارتند از :( Alan E. Mislove,2009)

-سازماندهی انواع گروه های اجتماعی مجازی 

 - توسعه مشارکت های اجتماعی

-به اشتراک گذاشتن علاقه مندی ها توسط اعضا

-ایجاد محتوا توسط اعضا 

- تبلیغات هدفمند اینترنتی

انواع شبکه‌های اجتماعی آنلاین

شناخت تنوع و قابلیتهای هر یک از شبکه‌های اجتماعی به عنوان بخشی از رسانه‌های اجتماعی ضروری است. لذا لازم است تفاوت این شبکه‌ها را درک کنیم تا براساس آن در آنها فعلایت کنیم.  وب‌سایت aboute شبکه‌های اجتماعی را به ۷ دسته مختلف تقسیم کرده است. 

-شبکه‌های اجتماعی عمومی

- شبکه‌های اجتماعی فیلم و موسیقی

 -    شبکه‌های اجتماعی موبایل

- شبکه‌های اجتماعی حیوانات خانگی

-شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مندان تخصصی و هابی

-شبکه‌های اجتماعی کسب‌و‌کار

- شبکه های اجتماعی کتاب

 

شبکه اجتماعی زینک 

تا اینجا به معرفی مفاهیم و مبانی نظری موجود در حوزه های رسانه و شبکه های اجتماعی به تفصیل پرداخته شده است . از آنجا که مطالعه موردی این پژوهش , شبکه اجتماعی زینک میباشد, لذا در ادامه به معرفی این شبکه خواهیم پرداخت. شبکه اجتماعی زینک  بهترین راه برای شروع کار یک ارتباط مجازی برای تجارت شماست ، اگر تجارت شما نیز دارای مشتریان زیادی است ، راه اندازی یک راه ارتباطی ، همانند زینک یک کار هوشمندانه به نظر می رسد. زینک یک شبکه اجتماعی برای افراد حرفه ای در همه تخصصها است. معلم، مهندس، نجار، برنامه نویس، محقق و خلاصه هر گروه و صنف کاری می تواند افراد مشابه خود را در این شبکه پیدا کند.

زینک یکی از شبکه‎های اجتماعی است که وجه تمایز آن از شبکه‎های معروفی مانند فیس بوک در ارائه خدمات تجاری آن است. آن شبکه‎ها از طریق جمع کردن مخاطبان گسترده در یک سایت و در نتیجه جذب تبلیغات، کسب درآمد می‎کنند، اما کار ویژه زینک طراحی سایت با هدف اصلی کسب درآمد و توسعه فعالیت‎های تجاری است. زینک برای حرفه‎ای‎های ۲۵-۶۵ ساله طراحی شده و برخی ویژگی‎های آن رایگان است و بخش اصلی آن، ایجاد یک سرویس اشتراکی است.رقبای  زینک سایت‎هایی هم‌چون لینکدین ، دوستنگ و ایکادمی هستند. 

برای یک فرد ۲۵ ساله نیازهای اجتماعی در پس‌زمینه هستند؛ اما برای کسانی که در انتهای دهه ۳۰ هستند و ازدواج کرده و فرزند دارند، نیازهای اجتماعی آن‌قدر زیاد نیست، بلکه نیازهای حرفه‎یی در پس‌زمینه قرار دارند.  زینگ به شما کمک میکند تا اطلاعات و ایده های خود را با دیگر افراد حرفه ای موجود در شبکه به اشتراک گذاشته و فرصت ارتباط با آن ها برای شما مهیا شود.اما قبل از این که شروع به راه اندازی یک گروه اینترنتی کنید ، باید مایل به ایجاد تعهد برای موفقیت گروه باشید ، شروع راه اندازی گروه بسیار آسان است ولی فراموشتان نشود که در آغاز کار ، باید با قدرت وارد شوید ، به شدت به شما توصیه می شود که در شروع راه اندازی گروه ، از افرادی استفاده کنید که در مدیریت و اشتراک گذاری تجربه خوبی داشته باشند.زمانی که گروه خود را راه اندازی کردید ،یک پروفایل با نام تجاری خود ایجاد کنید و در آن درباره سابقه ، تجربیات ، سوابق کاری و دیگر ویژگی های تجارت خود ، صحبت کنید اما این پروفایل فقط نباید نقش معرفی را داشته باشد ، شما می توانید از پروفایلی که ساخته اید به صورت کاملا هوشمندانه بهره ببرید! ، سعی کنید در پروفایلی که می نویسید از کلمات کلیدی مربوط به گروه و تجارت خود استفاده کنید.تنها هدف شما نباید ساخت یک گروه باشد ، سعی کنید به گروه خود رسیدگی کنید ، میزگردهایی تولید کرده و از کاربران خود بخواهید در این میز گردها شرکت کنند و نظرات خودشان را بیان کنند ،نظر سنجی هایی در مورد محتوا و کاربرد تجارت خود به اشتراک بگذارید ، فهمیدن نیاز کاربران ، باعث علاقه موتورهای جستجو به تجارت خانه شما می شود  ، همچنین تمرکز شما  فقط در شبکه اجتماعی خودتان نباشد ، بلکه در بحث های دیگر گروه ها نیز مشارکت کنید این کار روشی خوب برای  پیدا کردن آدرس سایت شماست.در ضمن تنظیمات پروفایل ، تنظیمات گروه نیز فراموشتان نشود ، روزی خواهد رسید که همه ی این عوامل دست به دست هم خواهند داد و شبکه شما شروع به رشد خواهد کرد.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد حدود ۸۱ درصد از پررشد‌ترین کسب و کارهای خصوصی در آمریکا عضو شبکه های اجتماعی هستند. پایه کار شبکه اجتماعی کسب و کار ها (زینک ، لینکدین و ... ) بدین گونه است که کاربران را تشویق می کند تا یک پروفایل کاملا حرفه ای بسازند و از این پروفایل ساخته شده می توانند در سایت های دنیای مجازی به عنوان یک رزومه کاری استفاده نمایند . 

کاربران شبکه اجتماعی 

فرقی نمیکند که شما در شبکه اجتماعی زینک تازه کار باشید و یا حرفه ای , در هر دو صورت بکار گیری استراتژی های مبتنی بر شبکه ها حیاتی است. 

شبکه اجتماعی زینک همیشه اعضاء را به تکمیل تمامی بخش های پروفایل ایجاد شده تشویق کرده است . در واقع یکی از اصلی ترین شعار های این شبکه این است که : کاربرانی که دارای پروفایل کاملی هستند به نسبت دیگر کاربران, تا 40 درصد از فرصتها بهره خواهند برد. طبق بررسی ها تنها 50 درصد از افراد دارای پروفایل کاملی هستند . اما این از کجا نشات میگیرد ؟ چرا این شبکه تنها به تشویق ایجاد پروفایل کامل میکند ؟ چرا در واقع از مزایای ایجاد یک پروفایل کامل سخن به میان نمی آید ؟

در واقع این نه تنها  برای کاربران, بلکه برای توسعه دهندگان این پلتفرم هم مشکل  و معضل محسوب میشود. بدین معنا که شبکه تحت تاثیر داده های ناقص قرار مگیرد و امکان استخراج داده های لازم در این حالت کمرنگ تر میشود.

به جهت برخورداری از مزایای یک پروفایل کامل, باید بخش های زیر را تکمیل نمود : 

•صنعت کسب و کار و محل سکونت

•پوزیشن فعلی

•پوزیشن های گذشته

•مهارتها

•آموزش ها و دوره های گذرانده شده

•برخورداری از حداقل 50 کانکشن با دیگر کاربران

•قراردادن عکس برای پروفایل

 

اشاره به این موارد دلایل بسیاری دارد . از آنجمله میتوان به قابلیت مشاهده و نتایج جستجوها یاد کرد. الگورتیم های شبکه  زینک طوری طراحی شده اند که برای مثال چنانچه کسی نام خانوادگی شما و یا در حالتی دیگر تخصص های شما را جستجو کند, به نمایش اطلاعات مشابه نیز می پردازد. این بدان معناست که هر چه اطلاعات کاملتری وجود داشته باشد, در نتایج جستجو , بالاتر از دیگران قرار میگیرد و  به اصطلاح رتبه بالاتری نصیب شما خواهد شد.

 

درواقع الگوریتم جستجو , نتایج را بصورت زیر نشان میدهد :

 

•مشخصات کامل (100٪)

•ارتباطات و لینک های مشترک

•درجه وابستگی به دیگر کانکشن ها

•گروه های مشترک

بطور کلی میتوان گفت که در این بازی جستجو اگر  پروفایل شما کامل نباشد ، شما 100 درصد بازنده نهایی خواهید بود.در اینجا لازم است مثالی زده شود. در صفحه گوگل اسم خودتان را سرچ کنید ؟ آیا اسم شما در همان صفحه اول موجود است ؟ آیا پروفایل شبکه زینک شما در این صفحه قرار دارد ؟ اگر جواب منفی است پس حتما پروفایل شما دارای نواقصی است. روزانه 1 بیلیون از اسامی در گوگل جستجو میشوند. به یاد داشته باشید که 94 درصد از مشاهده کنندگان, تنها صفحه اول نتایج جستجو را بررسی میکنند. امروزه طبق بررسی ها , رتبه زینک به مراتب بالاتر از دیگر شبکه های اجتماعی نیست و نباید از این امر غافل شد  

لازم به ذکر است که به جهت افزایش رتبه بندی صفحات میتوان در شبکه های اجتماعی  اقدامات زیر را انجام داد :

دربخش تنظیمات پروفایل گزینه مشاهده کامل را انتخاب کنید و آدرس صفحه مربوطه را به نام خود تغییر دهید وسپس به اشتراک گذاری لینک مربوطه در دیگر صفحات,بلاگ ها و شبکه ها اقدام کنید.

اما  راهکارهای اساسی به جهت بهینه سازی قابلیت دید در شبکه زینک عبارتند از :

•پیوستن به گروه ها و شرکت در مباحث

•ایجاد محتوای غنی و بکر و به اشتراک گذاری آن

•تایید و صحه گذاری کانکشن ها

•ارائه پیشنهادهای گوناگون و مناسب برای دیگران

•گسترش شبکه از طریق ایجاد اشتراکها

از آن جایی که عمده کاربران فعال در زینک افرادی هستند که تخصص خاصی در بخشی خاص از فعالیت تجاری دارند با اشتراک گذاری محتوای مفید و مرتبط میتوانید کاربر و مشتریان بسیار خاصی را به دست آورید. با استفاده از این شبکه اجتماعی می توان شرکت های دیگر را به عنوان مشتری ، مخاطب و هدف قرار داد. اگر چنین هدفی دارید در اولین فرصت محتوایی خاص این شرکت ها ایجاد کنید که می دانید آنها به دنبال آن هستند. همچنین میتوان مشخصه های بارز این شبکه را به صورت زیر خلاصه کرد :

1) ایجاد جریان در آمدی

2) راه حل های استخدامی برای جویای کار

3) راه حلهای بازاریابی

4) مدیریت و اشتراک گذاری آنلاین مشخصه  های حرفه ای 

5) جذب استعداد های جوان

6)کسب درآمد پایدار

7) دایرکتوری مشاغل 

8) موقعیت های آموزشی فزاینده

9) ارتباطات 

 


free webpage hit counter